Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dum (?) fråga om AF

Produkter
(logga in för att koppla)

L A Granis

Aktiv medlem
När man använder ett MF-objektiv på en AF-kamera (D700 i mitt fall), måste man då ställa om kamerans "fokuseringsomställare" till "M" varje gång? Fokuseringen med AI-S objektiven funkar ju ändå som dom ska (såklart; objektiven har ju ingen AF), men är det nån risk att man förstör nåt -mekaniskt eller elektroniskt- i kameran om man låter "väljaren" stå kvar på "S" eller "C" sedan man haft AF-objektiv tidigare?
 
Det låter inte troligt att det skulle kunna skada kameran. Då skulle ju även ett trasigt AF-objektiv kunna vara skadligt för kameran. Så borde de inte ha byggt systemet.
Men varför inte läsa i manualen om detta? Där borde det väl stå om hur man använder icke-AF objektiv, och om man bör tänka på något särskilt


Petter ...
 
...Men varför inte läsa i manualen om detta? Där borde det väl stå om hur man använder icke-AF objektiv, och om man bör tänka på något särskilt


Petter ...

Jodå. Manualen är både omfattande och bra, jag har inte tillgång till den nu men det står i denna fråga bara något om att "..vill man fokusera manuellt ska den stå på M" (eller nåt sånt), och det är ju ganska självklart om man har ett (enbart) manuellt fokuserande objektiv. Man har ju inte så mycket att välja på. Däremot varnar man i manualen för vissa gamla typer av "specialobjektiv" och mellanringar/ telekonverters som kan skada kamerans elektronik. Det var det jag hade "i bakhuvet" när jag ställde min fråga.
 
Om du har ett manuellt objektiv behöver du inte ställa om något.
Om du vill fokusera manuellt med ett äldra AF objektiv så måste du ställa om spaken.
Men man känner ju direkt om motorn i kameran är inkopplad när man vrider fokuseringen på objektivet.

/Johan
 
Men man känner ju direkt om motorn i kameran är inkopplad när man vrider fokuseringen på objektivet.

... Eller om man råkar ha vänster pekfinger för nära objektivet när det fokuserar och därmed "snurrar till" (har ett 50 mm AF-D objektiv som "standard" på kameran) . Tack för klart svar!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.