Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

DUKA 50 Mörkrumslampa

Produkter
(logga in för att koppla)

Jacob vP

Aktiv medlem
Hej.
För rätt så många år sedan gjorde jag ett klipp (?) på en Duka50 mörkrumslampa. Köpte den på en marknad av ngn som trodde det var en vanlig lampa, som lyste dåligt men som såg kul ut! Pris: en hundralapp.
Jag har använt den i mörkrummet så klart.
Till svart/vitt kopiering.
Men jag har för mej att den är speciell för framkallning av färgbilder.
Annan våglängd på ljuset eller nåt...

Är det någon som vet hur det är med det?

/Jacob vP

Jag antar att du har den med det röda filtret. Det finns en mattskiva också som man använder vid färgkopiering (RA-4). Då sprider den ett "svagt mörker", dvs man ser nästan ingenting i början. Kolla på www.photax.se.

Hej.
Jag tittade på Photax sida.

Den jag har ger inte något rött ljus utan ett gulaktigt. Det tar en stund för lampan att komma igång.

Visst är det väl så att den är för färgkopiering?

/Jacob vP

Jag skulle beskriva ljuset från lampan som mörkgrått, dvs mycket svagt. Filtret ser ut som ett opalglas till ett ljusbord.

Nej, lampan utnyttjar en känslighetslucka hos färgpapperet så den slöjar inte. Den ska sitta minst 1 meter över bänken och vara riktad uppåt, om jag inte minns fel. Du får testa och ändra ljusstyrkan med reglaget. Jag har inte kopierat färg på flera år, men jag kanske har en bruksanvisning någonstans, jag ska kolla.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar