Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Duger Mac Mini?

Produkter
(logga in för att koppla)

moodboy

Medlem
Hej!

Har sökt efter en mac mini review eller diskussion i ämnet men hittar inget.

Alltså, funderar på att köpa en mac mini (senaste intelvarianten) med max RAM (dvs 2Gb) osv. Duger denna till det jag vill använda den till:

- Hantera mina 20000 bilder på diverse externa hårddiskar (kommer att ha en katalog på den interna disken för typ senaste tre månadernas foton men resten på extern media)

- Använda Photoshop Elements för rudimentär bildbehandling (levels etc)

- Hantera RAW (Nikon NEF) utan att totalt gå ner i putten.

- Att ha en workflow som är OK - behöver inte vara blixtsnabb men måste vara absolut OK.

- Om jag frestas, så vill jag köra Aparture i senaste modifiangen (dvs version 1.5) och detta utan att maskinen blir helt sirapsseg.

- Har idag en PC som är ca 2 år gammal (ruggigt snabb när den köptes in) som jag helt tröttnat på då operativet inte är att lita på - menar inte att starta en PC vs. MAC diskussion, men som IT kunnig, så vill jag ha en driftssäker maskin och här ser jag vissa fördelar med mac och t ex linux.

- Har någon erfarenhet av Mac Mini??

Oändligt tacksam för svar!

Mvh

P

Mac mini är en underbar maskin. Liten, enkel och tyst. Dessutom ser den trevlig ut. Jag tror inte du blir besviken på den och med de krav som du beskriver så borde den vara tillräckligt snabb. Det enda är väl i så fall Aperture. Den kräver väl del av grafikkortet för att rulla på ordentligt. Mini har väl inte det grymmaste grafikkortet och jag är osäker på hur långt man kommer med den.

Tjena peder
Mac mini har tillräckligt mycket kraft för att köra photoshop nativt. Tyvär har adobe inte anpassat PS till intel-baserade macar än. Därför kan det gå lite segt.
En version anpassat för dessa kommer i vår. Till dess kan du antingen köra windows paralellt på din mac och köra PS där eller stå ut med att det går lite segt.

Grafikkortet är väldigt svagt i mini. Det påverkar inte PS men däremot aperture som helst skall köras på ett riktigt graffekort. (även om det går på mini)
Vill du köra aperture kan imac vara ett alternativ.

tråkigt bara att dessa datorer inte har en plats för att bygga in en extra (riktig) hårddisk. skulle också snabba upp rejält. En I-mac med två raptordiskar vore nåt.

Jo. Jag gillar apple´s operativsystem och dom program som finns men det är ett stort mysterie att man inte kan släppa en vanlig tower. Deras laptops är fantastiska men en av dom viktigaste maskinerna fattas. En core 2 duo 2.4-2.67 ghz som tar 4 gigg ram och två sata med en prislapp på 12000...

Fick hem en macmini strax efter jul 1.83 intel 1 gig ram Lacie extern disk firewire 400 det är en fin maskin och funkar bra med bilder i allmänhet och photoshop i synnerhet lite trög när det kommer till batchning av flera bilder men helt ok
Aperture har jag inte lagt in i den pga att det är ett extremt krävande program är trögt även i min Macpro Quad 2 gig ram radeon 512 grafik
Kan tyvärr inte jobba med det programmet förrän jag har tryckt i mer ram så det skulle jag inte rekomendera att ha i en macmini
/Mats

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar