Annons

Dubbla portfolio

Produkter
(logga in för att koppla)

styret

Aktiv medlem
Hej!

Jag har precis lämnat en rätt trygg tid som fotograf i en region där jag hade ett gäng rätt stabila kunder till en plats där jag inte har särskilt mycket kundkontakter.

Så nu behöver jag väl bygga upp en webportfolio för att hänvisa eventuella nya kunder till.

Jag har två helt olika sidor som fotograf. Jag har min pretentiösa konstsida som fotograferar konstnärliga projekt och så har jag den kommersiella sidan som plåtar produkter, lifestyle, allmänna beställningsjobb och betalar räkningar.

Jag tror inte att jag är så intresserad av att blanda dom två. Konstsidan börjar släppa lite och jag börjar få ställa ut lite här och var.

Vad tycker ni som har varit i liknande sits. Kan man ha två portfolior eller bör man hålla sig till en med olika kategorier?
Kan en stark konstportfolio hjälpa upp den andra sidan eller drar den andra sidan ner konstsidan?

Tror många fotografer sitter i samma sits. En god vän till mig som lyckas bra inom arkitekturfotografi och konstfotografi, har två helt olika sajter för de två ändamålen. Tidigare så låg de på samma sajt, men under två olika menyer. När han ändrade till två totalt olika sajter och separerade dem så att det knappt går att förstå att det ens är samma fotograf, ja då ökade intresset för hans bilder och han fick mer jobb/sålde fler bilder inom bägge kategorierna.

Jag tror att en fotograf som sysslar med såväl en mer kommersiella sida, t ex lifestyle eller bröllop, samt parallellt sysslar med konstfoto, gör bäst i att dela upp dem på två sajter med olika domännamn. Detta för att underlätta för kunderna, men framförallt tror jag tyvärr att det finns allt för många kunder inom det kommersiella som kan komma att störa sig på den konstnärliga delen och därmed klicka sig vidare till nästa sajt/fotograf.

//Ålen

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar