Annons

Dubbla ljusreflexer i ögon vid fotografering i studio?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
(Årets längsta topic? ;) )

Plåtade en tjejkompis i studion häromdan, provade med Softbox för första gången, vilket gjorde ljussättningen betydligt lättare märkte jag!

Dock så får man juh dubbla "ljusreflexer" i modellens ögon då, varav den ena blir rektangulär (softboxen).

På halvkropps/helkroppsbilder är detta ingen fara, men på ansiktsbilder/närbilder så är detta väldigt synbart.

Vad anser du, vilket är snyggast, låta det vara, ta bort den fyrkantiga, eller ta bort den runda (från paraplyt)?

Inga exempelbilder ännu, men det kommer nog upp senare, men ni förstår säkert!

/Jocce

Fortsättningsvis kan du oxå pröva och ställa paraplyet utom "synhåll" för modellens ögon, för du använder väl paraplyet som upplättning?
Alternativt studsa paraplyet i en vägg för att få ett allmänljus och använda softboxen för att accentuera lite skuggpartier.

pellepiano skrev:
Fortsättningsvis kan du oxå pröva och ställa paraplyet utom "synhåll" för modellens ögon, för du använder väl paraplyet som upplättning?
Alternativt studsa paraplyet i en vägg för att få ett allmänljus och använda softboxen för att accentuera lite skuggpartier.

Tyvärr har jag ganska begränsad studio, bara ca 4,5x4,5 meter, så svrt att hitta nånstans där den inte reflekteras men ändå ger ljus på modellen!

/Jocce

jag själv föredrar en rektangulär catchlight framför en rund... bara därför typ :) ingen egentllig anledning jag bara gör det... :) :) :)

hailstorm skrev:
jag själv föredrar en rektangulär catchlight framför en rund... bara därför typ :) ingen egentllig anledning jag bara gör det... :) :) :)

Ok, hm, har du nått exempel, gärna bara ansiktsbild.

För på ett halkropps/helkropps tycker jag också det kan va snyggt, men är det närbild på ansiktet ser det lite onaturligt ut på de bilder jag tagit.

/Jocce

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar