Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dubbelexponering, hur?

Produkter
(logga in för att koppla)

skogsbaronen

Aktiv medlem
Goddag i stugan.
Efter att ha läst om dubbelexponering under hemläxorna så blir jag ju naturligtvis mycket inspirerad av detta, men...
Hur gör jag för att dubbelexponera?
Går det över huvud taget men en lite enklare semisystemkamera, eller måste man ha en 50 000 kronors supersystemkamera för att göra det?

Är den någotsånär modern bör det gå. Både dom flesta kompakt och systemkameror idag som är analoga brukar kunna det.

Kolla i manualen för just din kamera hur du gör.

Dock är det sällsynt på den digitala sidan. Finns väl bara ett par 2-3 stycken som klarar det, och det är systemkameror tror jag.

Även gamla kan...

På gamla kameror var det väl rätt vanligt med dubbelexponering då det var så lätt ordnat. Man trycker på en knapp så filmen ligger still sen drar man fram "tomt" och så knäpper man igen.

Eller så var det helt enkelt att knäppa två gånger utan att dra fram filmen . Superlätt.

JAg tror att de flesta Pentaxkameror fram till Z1P på nittiotalets början hade dubbelexponering, sen försvann det utom kanske på de dyraste.
Gissar att det var så med en del Nikon också. De andra vet jag inte .De flesta märken han nog någon modell som kan dubbla. Du kan se det direkt på tillverkarnas hemsidor om du laddar in deras spec för resp kamera. Cyberphoto.se har presentation av respektive kameramodell, liksaå Scandinavianphoto.se

Sen kan du ta två bilder och lägga samman dem i datorn om kameran inte vill dubbla. Har du bildbehandlingsprogram så är det bara att köra. Men rör inte kameran mellan avtrycken bara.

Visst är det kul - det ger ju möjligheter att skapa nytt
JAg har bara provat några gånger men aldrig gjort mig tid att riktigt få in snitsen på det. Det blir ju lite extra krav på att ha koll på ljusmätningen vilket kräver sina kunskaper.

Ok. Så det är bildehandlingsprogram som gäller om man inte har inyggd funktion på kameran.

Då frågar jag igen.
Nån som vet hur man dubbelexponerar genom ett bildbehandlingsprogram, tex photoshop?

Det skulle vara roligt om nån kunde dela med sig av sina kunskaper.

De exakta handgreppen beror på vilket program man har och hur bilden är sparad. Testar jag en stund i mitt program och sen tar hela jobbet att skriva ned handgreppen så blir det värdelös info för dig om du exempelvis har en annan version. PS finns i Elements samt en rad versioner upp till CS etc.

Principiellt skulle jag tro att du helt enkelt öppnar bilderna och lägger dem ovanpå varandra i två lager.

Sen kan man ratta på opacitet eller fyllning så exempelvis bild ett lyser igeom med 40% och bild två med 60%. Det är öändliga blandningsmöjligheter.

När man är nöjd så kan man slå ihop lagren och voila... Spara eller Skriv ut.

.

Jag får ta och testa lite. Å andra sidan så vill man ju inte göra det FÖR fuskigt. Jag vill helst att det ska gå till på samma vis som om kameran hade gjort det. Men genom ditt förslag så blir det väl ungefär så.

Tack för tipset.

bullen_ skrev:
J så vill man ju inte göra det FÖR fuskigt. Jag vill helst att det ska gå till på samma vis som om kameran hade gjort det. Men genom ditt förslag så blir det väl ungefär så.

Tack för tipset.

Väl bekomme :)

En reflektion bara

Din inställning att inte "fuska" är hedervärd och jag håller med dig, Men samtidigt är ju allt lite manipulerande. Till och med valet av motiv, kamerainställning, skanning, bildsparande och sen måste man kanske skärpa lite i bildbehandling. Så varför begränsa sig med att allting alltid måste ske i kameran?
Det är väldigt flytande gränser som alla tolkar på sitt sätt.

Jag tror att tänker man som dig så håller det nog bäst i längden. Börjar och utgår man med dem motsatta tanken att "äääh jag gör allt i PS" kan det bli lite plastigt och yta utan innehåll.

Vad är bäst?
En bild som är skarp och tekniskat perfekt men utan innehåll
En annan som har innehåll men några suddiga pixlar.

För min del är det då dött lopp, båda är kanske bra, men olika.

Visserligen så kan man ju göra mycket i PS, om man kan dvs. Men då försvinner ju själva poängen med att göra sig besväret med kameran.
Vill man göra en dubbelexponering, såsom jag har förstått det, så måste kameran befinna sig på samma ställe hela tiden, och endast objekten ändra sig. Detta med en blandning av olika slutartider och bländare.
(Nu menar jag en dubbelexponering av den art där samma bakgrund ska kompleteras med olika objekt.)

Sätter man inga gränser så är det inte ens nödvändigt att låta kameran vara stilla, man kan ju flytta bilderna så att dom passar varandra ändå i PS.

Bäst för mig skulle vara som det fanns nån mjukvara som simulerade en multiexponering genom att lägga ihop de bilder som man tagit, utan att man har möjlighet att själv ändra något själv.
Men det är väl för mycket önsketänkande att tro att det finns något sånt program :(

Men tack iaf.

Tack Jonas för länken. Var inne och tittade på den där proceduren precis innan jag såg länken.
Ska se om jag kan mixtra ihop något.

Det är bara att muta någon

bullen_ skrev:

Bäst för mig skulle vara som det fanns nån mjukvara som simulerade en multiexponering genom att lägga ihop de bilder som man tagit, utan att man har möjlighet att själv ändra något själv.
Men det är väl för mycket önsketänkande att tro att det finns något sånt program :(

Men tack iaf.

Men det ska nog vara fixat på tre röda .

Men om någon "spelar in" en batch på PS och skickar till dig / alternativt skriver steg för steg info hur du spelar in ett makro - så kan du sen ta fram dina bilder - trycka på knappen funktionsmakro och Poff så har du det klart. Det är så lätt att du tror inte det är sant

Enda kruxet är du måste lyckas muta någon här som vill göra det åt dig.

Du menar alltså att PS har ett internt kodspråk som man kan göra interna PSkommandon med. Ett litet internt program inuti PS alltså.
I sådana fall så är det ju nästan för bra för att vara sant.

Men muta å muta. Det är ju lite svårt att få någon man inte känner att offra ett par tre timmat på en främling som har köpt en för kass kamera :(

Men jag kan ju alltid eftersöka någon i en ny tråd.

Tackar så mycket för tipset. Hoppas bara att det finns någon vänlig själ här som kan offra sig.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto