Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dubbelexponera heter det.

Produkter
(logga in för att koppla)

Hans Linde

Aktiv medlem
Jo med en klassisk kamera heter det dubbelexponera.
Hur gör man i photoshop om det är en jpg?

Jag hade tänkt lägga två ansikten över varandra. Har någon erfarenhet av det?

Har nog större erfarenhet av manipulering av ansikten än vad som är nyttigt... Beroende på vad du försöker göra finns det flera olika vägar att gå. För samtliga gäller dock att om ansiktena har relativt samma storlek, ansiktsuttryck osv blir det lättare.

Det enklaste är nog att lägga båda bilderna i en och samma fil som olika lager och sedan variera genomskinligheten (opacity) på dem tills det verkar vara en bra mix. Ett tredje lager med en bakgrundsfärg utan genomskinlighet kan också vara användbart.

Om du istället vill blanda ansiktsdetaljer lite mer eller mindre slumpmässigt, olika ögon, näsa osv från de olika bilderna tror jag skulle arbeta med lagermasker (layer mask) för att styra vilka objekt som skall vara med, och sedan använda "klassisk" bildmanipulation för att få det hela att se naturligt ut.

Svaret går att göra bra mycket mer uttömligt, men vilken effekt är du ute efter?

/Ingo

skapa ett nytt lager. klistra in den andra bilden.
markera lagret och ändra "Opacity" i Lagerfönstret. (en ruta med % efter)

alt. dubbelklicka på lagret och ändra där.

Tack, det blir nog bra så.
Jag ska försök, Photoshop är ju lite "mastigt". Det finns en introduktion på "Huvudverket", som jag titta lite i.
Med din hjälp är jag snabbare på målet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar