Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dubbel-passepartout

Produkter
(logga in för att koppla)

LasseL

Aktiv medlem
Tjenare på er. Så här ligger det till. Min syster har bett mig att ta fram tre bilder (Nyfödd bebis) som skall sitta på en vägg som endast skall bestå av dessa tre inramade fotografier.
Bilderna är i mellanformat och min tanke är följande:

Bilderna skall vara 40*40
Ramen skall ha en luftspalt inuti på ca 3 cm och vara 50*50.
I botten ligger bilden, därefter en svart Passepartout
Efter det en vit lite större passpartout
Där efter en vit passepartout som ligger mot glaset och denna är minst av de tre passepartout-erna.

Nog så rörig förklaring men jag hoppas att ni förstår vad ni menar. Med andra ord skall det se ut som om bilderna skall vara "inuti en låda" och passepartout-erna skall alltså bidra till att bilderna skapar maximalt djup till bilderna.

Vad tror ni om denna tanke?
Tänker jag rätt angående måtten?

Hur tror ni att slutresultatet blir?

Snälla, detta blir en väldigt dyr historia så jag skulle tacksamt ta emot era tips och råd angående detta.

Tanken är att montaget inte bara skall vara snyggt utan de skall även skapa lite uppmärksamhet då de är det enda som skall pryda väggen.

Med vänliga hälsningar

/Lasse

Senast ändrad:
Finns det verkligen inte någon som kan kommentera denna idé? Det kommer kosta en hel del pengar och därför skulle det vara bra att få andras synvinkel på hur det skulle kunna bli.

Jag vore oerhört tacksam om någon ville bidra med tankar kring mitt förslag...

/L

Väldigt kreativ idé tycker jag!

Lite annorlunda mot en vanlig IKEAram, bra alltså!

Kör på det!

Jag föreställer mig att det blir lite som en "titt låda" (eh?), som man kikar in i.

Prova i liten skala.

Ta ett 10x 15 kort och testa med. Det finns passepartout för den storleken på timarii för en billig penning. :)

/Daniel

Hej Lasse!
Uppriktigt sagt fattar jag inte din förklaring....
Kan du inte rita nån slags skiss och scanna in och visa?

Hej Lasse

Jag tror att jag förstår, du vill skapa lite luft mellan framliggande passepartoun och bilden.

Jag tror att det viktigaste i sammanhanget är att bilden blir belyst rätt. Har du en lampa uppifrån så kommer övre delen av bilden att ligga i konstant skugga, det kommer inte att bli bra.

Nästa sak som jag direkt tänker på är att avståndet mellan 1:a och 3:dje passepartoun nog bör vara minst 1 cm för att få rätta tittinkänslan. Det borde skapa utrymme för att göra den yttre passepartoun ngt snävare och mellanbiten får nog bli ngt spännande träslag.

Men bildern askulle vara rätt stora så det kan funka ändå.

Prova med lite skräpkartong först, det räcker med noggrannhet och en tapetserarlinjal om du inte har en riktig skärare för att prova.

Om du har tänkt lämna bort jobbet så lyssna med yrkesmannen först. Hans synpunkter bör väga tungt.

Lycka till

Gunnvor

Jo Gunnvor jag menar alltså att det skall vara en extra passepartout som ligger mot glaset och denna är mindre än de som ligger mot fotot. Nomalt ligger ju glaset sedan mot passepartoun men i det här fallet är det ett mellanrum, vilket skapar en extra dimension i tavelramen.

Jag har inte tillgång till någon ritfunktion i min dator så jag hoppas att du förstår min ovanstående mer enkla förklaring.

Men hur ser ni på dimensinerna 40*40 för fotot och 50*50 för ramen? Blir det bra dimensioner eller skall det vara mer för ramen i relation till bilden?

...och Adam. Visst blir det på sätt och vis som en tittlåda, tyckte själv att det var en rätt fräck idé. Hoppas bara att det blir bra i praktiken. Därför behöver jag andras åsikter innan jag satsar en massa pengar på det här.

/L

Jag tycker måtten verkar ngt tight men det kan funka.

Jag har sett en helläcker mellanväg för att komma runt belysningsproblemet.

bild, ram i lodrätt borstat stål kant i knat med bild.
På var sida om bilden svetsas ett lodrätt rör i borstat stål på ca 2 tum. Rören kapas i snygg vinkel.

Rören kommer alltså att skymma bildernas sidor men ljuset flödar fritt uppifrån & ner.

Själv är jag inte svetskunnig men det kanske du är?

Nu ska vi se om jag förstod ditt förslag till fullo?
1 40 cm bild
2 40 cm passepartout svart (vit kärna?)
3 43 cm passepartout vit
4 mellanlägg för 3 cm djupverkan
5 36 cm passepartout vit.

Alla yttermått 50 cm

Jo jag tror att det blir läckert.

Det jag känner mig mest tveksam till är belysningsproblemet, jag tror att du bör testa konstruktionen.
Man måste nog också se upp med att del 5 inte bländar så att man inte kan se in. En blå del 5 kanske?

Lycka till!
/Erik Schalin

Innan du börjar bygga kanske du bör begrunda följande fråga: Vill jag att betraktaren ska bli överväldigad av bilderna eller passepartouterna?

Med andra ord, vad vill du helst höra: "Wow, vilka snygga bilder!" eller "Wow, vilka snygga passepartouter!"

Om bildformatet är 40x40 cm blir det väldigt krampaktigt med ett yttermått på 50x50 (även med en enkel passepartout). Jag rekommenderar minst 60x60 cm.

Det beror på hur väggen bakom bilderna ser ut. Det är stor skillnad på en vit vägg och en vinröd medaljongtapet (för att ta ett extremt exempel).

Tack alla för tankar och idéer! Jo jag är medveten om att kompositionen kan bli lite för bländande och den får mer fokus än själva bilden. Men här är det ju meningen att bilderna skall sitta själva på en vägg och då är all uppmärksamhet bra som jag ser det. Att göra bilden 25 cm och behålla 50 cm som yttermått borde väl stjäla ännu mer uppmärksamhet kring bilden nu när ram/passepartout är ganska annorlunda? Hur som helst tror jag att beställaren (min syster) gärna har en förkärlek för det som är lite annorlunda, hon vill nog att alla besökare säger saker såsom "wow vilken fräck grej!"

Kul att se er syn på saken! Fler idéer?

/Lasse

Det finns såna ramar färdiga att köpa på Expert, med dubbla passepartout'er med mellanrum emellan i några olika varianter.
Tyvär inte alls så stora som du vill ha, 30cm i yttermått om jag minns rätt. (men till nästa gång kanske den storleken är OK?)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar