Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dubbel(Multi)exponering med AE1?

Produkter
(logga in för att koppla)

Walle

Aktiv medlem
Är det möjligt? Jag funtade på att man kanske kan trycka in knappen som lösgör filmframmatningsmanicken(sorry...Dum nybörjare som inte har en aning om vad han pratar om :).
Jag är själv väldigt tveksam till detta. Är det någon som vet? Hur fungerar räknaren i AE1'an? Går det att veva tillbaka filmen, och sen bränna på med lins-skyddet på tills man är tillbaka på samma bild?(Är ännu mer tveksam till det..Men jag har nånstans i bakhuvudet för mig att jag har läst det nånstans).

Inga frågor är dumma frågor... Och alla har varit nybörjare någongång så fråga på.

Jag har en AE-1 själv, har för mig att det sistnämnda var det som krävdes. Svårigheten är att få filmen i rätt position när du laddar den och att du behöver en grej som gör att du kan hämta ut filmänden när du har dragit tillbaka den.

Du kan ju prova en sak, om du trycker in knappen i botten för att kunna dra tillbaka filmen så kanske du slipper fiddla med rullen och mata fram till rätt ruta. Men jag är inte säker på hurvida filmen behöver vara spänd eller om den är fixerad inne i kameran ändå.

Hmm..När det gäller tillbakadragandet av filmen så funkar det att sluta veva när räknaren står på 's'. Då sticker ändan ut. Men fan vet hur man ser till att filmen räknas rätt. Dom nyare räknar ju antal "hål" i filmen, så dom kan man väl anse vara korrekta(Vete fan hur det skulle fungera när det gäller dubbel(multi) exponering, då det borde vara extremt kritiskt med filmens position.).

Jag tror att jag får testa att trycka in knappen när jag har några bilder kvar, och se ifall det funkar..Jag menar, det kan ju inte mer än gå åt helvete :) (Vi brukade säga så på flygtekniska skolan där jag gick)

Även jag har en AE-1. Jag testade det där med dubbelexponering en gång. Jag tog bild-1, "kopplade ur" med knappen under huset, och spände slutarmekanismen, genom att "dra fram". Och tog sedan bild-2. Men detta funkar inte

I samma ögonblick som filmen kopplas lös så flyttar den sig en liten bit. Således kommer nästa exponering inte på samma plats som den första. A-1 (och kanske AE-1p ?) har funktionalitet för detta.

//Pontus

Filmen måste vara sträckt när man trycker in återspolningsknappen. Börja alltså med att veva tillbaka lite så att filmen sträcks. Håll fast veven, tryck in återspolningsknappen och spänn slutaren. Det är lite pilligt, man borde ha tre händer.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar