Annons

Dual III

Produkter
(logga in för att koppla)

BÅS

Aktiv medlem
Nu sitter jag här med nyköpt Minolta Dual III scanner och >5.000 gamla dia som jag skall peta in i datorn. (Efter urval några hundra)
Vad skall man tänka på när man sparar filer vilken storlek, format mm
Läste tidigare att man skall spara i största format och sedan redigera i medföljande Photoshop Elements för bästa resultat.
Öppen för alla förslag
Tack på förhand
Klick
 
Vad skall du använda bilderna till?

- Beställa papperskopior i 10x15
- Beställa papperskopopr i 20x30
- Bara visas på skärmen

Användningsändamålet avgör hur stora du ska göra filerna. Men jag skulle rekommendera högsta upplösning dvs 2820dpi i 48bit färgdjup samt spara dem som .tiff

Då får du stora filer som du kan bearbeta efteråt. Tänk på att varje bild blir ca 50mb
 
Personligen hade jag sparat i antingen TIFF eller PSD (Photoshop Format) och med basta mojliga upplosning. Detta kommer att ge stora filer som du kan arbeta med sen. (Ett tips e att spara en kopia innan du gor natt med den, man klantar ju sakert till det... scana igen suger ju...)
Brann dina original pa CD.
Nar det kommer till att fixa upp dem sa rekomenderar jag att gora alla justeringar i Photoshop. Personligen tycker jag att det ar battre an natt scanner program jag anvant tidigare.

Installningar som funkar bra e typ:
-Auto Levels. tror det e nivaer pa svenska
-USM. Oskarp Mask... var forsiktig med detta... kan bli for mkt.

Om du ska spara en kopia for web...

Diet finns ett komand som heter auromate.
Webphoto gallery...

Kolla rundor dar, du kan stalla en massa installningar och sen exportera et helt paket meb bilder thumbs o sidor...

Skulle du sen bara vilja ha bilderna for webben sa et det bara att slanga alla nadra mappar an den som heter images eller bilder eller pics... den inehhaller bilderna som du valt i den storleken du satte i automatiseringen...

Det e skit att o smidigt... tom mossan fattar detta o hon kan knappt programera videon...

OK narra sma tips fran mig... hoppas att du trivs me din nya scanner...

smiles

timo
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.