Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

DSLR Remote har nu kommit för iPhone och iPod touch

Produkter
(logga in för att koppla)

aptass

Aktiv medlem
Lite intressant program som gör att man kan fjärrstyra bildtagning direkt från sin iPhone eller iPod touch. Blir som en trådlös förlängning av EOS Utility.
Man installer en serverdel på sin dator (windows eller Mac OS). Visst hade det varit ändå bättre om kameran hade wifistöd och man kunde hoppa över datorn helt. Men det kanske kommer sådan möjlighet i framtiden.

http://www.ononesoftware.com/detail.php?prodLine_id=38

Funderar på att testa pro-varianten och är nyfiken på om någon har provat redan och kan ge ett utlåtande.

Jag testade programmet lite snabbt igår med min 5DMkII och en MacBook Pro. Som fjärrkontroll fungerar den bra, och LiveView fungerade också utan problem. Det jag saknar är möjlighet att ställa in fokus och att zooma i LiveView. Men definitivt värt pengarna!

Trevligt! :)
Det känns som om detta är något att prova när man kommer hem efter jobbet idag!
Kan det hämtas via App Store eller är det bara genom hemsidan, tro?

/Jonas

Trevligt! :)
Det känns som om detta är något att prova när man kommer hem efter jobbet idag!
Kan det hämtas via App Store eller är det bara genom hemsidan, tro?

/Jonas

Programmet till iPhonen finns på App Store, programmet till datorn hämtar du på hemsidan.

Jag köpte programmet i söndags och jag tycker att det fungerar bra.

Lycka till

Någon som vet/har testat om det fungerar med iPhone 2G, men mjukvara 2.1 ?

Även om det känns lite halvknöligt med en dator som måste vara inkopplad tycker jag det verkar smått magiskt.

Någon som kan säga något om bildkvalité i liveview - går det att se ungefär var fokus ligger? Minns live-view-fotografering med H3D P30+, den var svartvit och med 0,5 bilder i sekunden ...

iPhone OS 3.0!

Det är nog bara jag som blir lite halvt exalterad vid tanken att koppla in kameran via USB i iPhonen (i OS 3.0 så ska man ju kunna koppla in allt möjligt) Och nu när Nikon släppt deras SDK, det kan ju bli riktigt intressant.
Tänk att kunna placera fokus i live view med ett par "pinch" och en "tap"

Ska nog kolla igenom iPhones SDK, måste bara skaffa en Mac först...

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto