Annons

DSLR + H4n = sant/falskt?

Produkter
(logga in för att koppla)

WeeBee

Aktiv medlem
Hej.

Har funderat på att skaffa en Zoom H4n för ljudupptagning. Nu är min fråga då den:

Nån kommenterade här Magnus' nyhetsreportage och noterade att han använde en Zoom H4n ljudinspelare, men att ljudet då inte synkade. Någon berättade då vidare i kommentarerna något om att Zoom inte använder standartiserade inspelningstider, vilket resulterar i att ljud från en Zoom H4n inte kommer att matcha med filmsekvens från en DSLR. Stämmer det? Borde man köpa en annan bandspelare? Skulle även vilja nyttja bandspelaren till att banda in musik (musicerar även).

Övriga frågor som bara tangerar detta: Hur mycket ljud får man på det medföljande 2Gb SD-kortet (längd: minuter)? Hur många minuter brukar det rymmas per Gigabyte?

Tacksam för svar.

MVH
Num

Kan mycket väl ha varit jag som skrev det, men det gällde egentligen den gamla modellen, Zoom H4. H4N är i stort sätt en helt ny design så förhoppningsvis är klockkristallerna i dessa jämnare. Har faktiskt själv köpt en nyligen men har inte testat den mot längre sekvenser.

Problemet uppstod när vi filmade en konsert och ljudet började driva mot bilden efter så där en kvart, tillräckligt mycket för att det skulle vara väldigt tydligt. Jag löste det till slut genom att timestretcha ljudet till 99.98% hastighet eller något sånt. Problemet var inte särskilt vanligt men drabbade tydligen vissa enheter.

Jag tycker inte att du ska vara rädd för H4n, inget tyder hitintills att den har samma kvalitétsproblem efter vad jag har hittat när jag googlade runt inför köpet.

Angående kortets kapacitet; spelar du in i 16-bitar stereo, 48KHz drar det ca 700MB per timme, alltså räcker kortet till över 2,8 timmar, eller 90 min per GB om du hellre vill räkna så.

Problemet uppstod när vi filmade en konsert och ljudet började driva mot bilden efter så där en kvart, tillräckligt mycket för att det skulle vara väldigt tydligt. Jag löste det till slut genom att timestretcha ljudet till 99.98% hastighet eller något sånt. Problemet var inte särskilt vanligt men drabbade tydligen vissa enheter.

Hittade inte var man kunde ändra det i Final Cut. Vet du?

Kan det vara så enkelt att den ena enheten spelar in i 44.1kHz och den andra i 48kHz då får du i såna fall en förskjutning av ljudet. Någonting som märks mest om man kör längre sekvencer.

Bara en tanka

Kan det vara så enkelt att den ena enheten spelar in i 44.1kHz och den andra i 48kHz då får du i såna fall en förskjutning av ljudet. Någonting som märks mest om man kör längre sekvencer.

Det var Nikon-Lasses tanke också, så jag ställde om ljudinspelaren till 48kHz, men det hjälpte inte.

Jag hade problem med detta också, kommer inte ihåg i detalj vad jag gjorde för det var rätt länge sedan men det hade att göra med att konvertera ljudfilen till rätt samplingsfrekvens så den stämmer med bildfrekvensen i filmen. Jag kan försöka återskapa proceduren senare ikväll när jag har lite tid.

EDIT: Eller det kan ha varit att sätta rätt samplingsfrekvens på själva projektet, jag får undersöka.

Senast redigerad av en moderator:

Bara en tanka

Njet, HDV är alltid 48k, och det var det på Zoom H4 också. Och dessutom, är ljudet flaggat korrekt så ska självklart ingen förskjutning ske. Det handlar om att inspelningensfrekvensen på Zoomen inte var exakt 48k pga av undermåliga klockkristaller. Detta tycks dock vara avhjälpt med Zoom H4n och alla gamla H4 var inte heller drabbade.

Jag hade problemet med Sony Vegas; som jag kommer ihåg det så handlar det om mismatch i samplings/bildfrekvens mellan dom två inspelningarna.

Fast nu är det två HELT olika problem som diskuteras.

Gamla Zoom H4 med sina potentiellt otighta klockkristaller respektive problem med framerate.

I det ena fallet måste man timestretcha ljudet, i det andra måste man ha rätt firmware (2.04 eller nyare för 29.97) och valt rätt preset i videoredigeringsprogrammet. Hårdvaru- vs användarfel ;)

Fast nu är det två HELT olika problem som diskuteras.

Gamla Zoom H4 med sina potentiellt otighta klockkristaller respektive problem med framerate.

I det ena fallet måste man timestretcha ljudet, i det andra måste man ha rätt firmware (2.04 eller nyare för 29.97) och valt rätt preset i videoredigeringsprogrammet. Hårdvaru- vs användarfel ;)

*Stön* Är det så att Zoomen kommer med olika firmware också? Teknikens under fungerar inte: I-lands problem #102937

*Stön* Är det så att Zoomen kommer med olika firmware också? Teknikens under fungerar inte: I-lands problem #102937

Nej, firmwaren jag syftar på är 5D Mk II eftersom folk länkar till forum som handlar om att Zoom H4n kommer i osynk med dess videofiler. Det var kamerans "fel" i kombination med redigeringsprogrammet snarare än Zoom:en.

Men ja också ;) Zoom H4n har uppdateringsbar firmware och det kommer vettiga funktioner till den, som nu senast separata volymkontroller för de olika mikrofoningångarna.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar