Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

dSLR-filmning endast för "personligt bruk"

Produkter
(logga in för att koppla)

watski

Aktiv medlem
Jag snubblade över en artikel på osnews.com som pekar på problemet att den videostandard som används i kameror som tex. EOS 7D, 5D Mk II och 1D Mk IV har en licens som säger att det man filmar bara får användas för personligt och ickekommersiellt bruk. Tydligen skall det stå i det finstilta längst bak i manualen ihop med listan över alla varumärken (som vi ju alla läser flitigt :)

Om en licens de flesta inte ens känner till bestämmer vad vi får använda våra filmklipp till känns steget inte långt till att lägga till licensinnehavarens rättigheter vid sidan om våra egna.

http://www.osnews.com/story/23236/W..._Art_and_Culture_is_Threatened_by_the_MPEG-LA


Johan
 
Det blir till att köpa Nikon, då! :)

Skämt åsido, detta var märkligt. Canon måste nog förklara sig, skulle jag gissa. De annonserar ju videofunktionen som något som underlättar för yrkeskåren.

Per.
 
:) Jag skulle misstänka att även Nikon filmar i MPEG, men det får gärna någon i nikonägret bekräfta.
 
Den som vill använda sina videoinspelingar i kommersiellt bruk får väl se till att uppgradera sin licens till en som tillåter det.. Kameratillverkarna har nog svårt att motivera att alla köpare av deras kameror ska behöva betala för detta.

Det är inget jag ser som speciellt konstigt, inte värre än att mjukvarorna som följer med kamerorna kan vara begransade ch det kostar att uppgradera till den fullständiga versionen.

Dock skulle nog tillverkarna behöva vara tydligare i vilken typ av licens man får med sin kamera.
 
De kan ju knappast stoppa en från att komprimera om videoklippen till något annat format som man får distribuera hur man vill och till vem man vill. Hur ska de dessutom kunna kontrollera att man inte använder dem till kommersiellt bruk med alla miljontals ägare av såna kameror.. omöjligt. Tror inte det är så allvarligt och genomtänkt.

/ Magnus
 
Är ju bara videostandarden som Canon inte betalat för oss då de flesta lär filma för privat bruk.
Men vill man så är det ju inte loagligt att överföra den till en annan standard som man själv redan betalt. Brukar väl ingå i vidoredigeringsprogrammen för kommersiellt bruk.
Ska man sälja något så måste man ju kolla upp ALLA rättigheter. Bl.a. tillåtelse av personer som syns på bild. Är kanske inte självklart för alla.

/Stefan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.