Annons

DSLR över ethernet

Produkter
(logga in för att koppla)

Andreas S Eriksson

Aktiv medlem
Mål: Kunna ställa kameran på stativ lååååååångt bort och sitta med laptop och fota.
Vägen dit: Svår

Jag håller på att försöka lösa en funktion som skulle innebära att jag kan ställa en kamera, i mitt fall en Canon 50D, på stativ och själv kunna sitta 400-500 meter bort och ha kontroll över kameran.
För syftet så har jag provat kameran mot BreezeeSystems RemotePro http://www.breezesys.com/DSLRRemotePro/index.htm och sett att det fungerar utmärkt med USB från kameran till laptopen.

Det jag nu vill kunna göra är att ta mitt WLAN och över det sätta upp en länk mellan kamera och laptop.
WLAN:et som jag har är vältestade switchar och antenner. Jag har kört rent vanligt TCP/IP över dem på över 1 km håll, så den punkten är inget problem.
För strömförsörjning har jag en väsklösning med batterier av modell som används till larmsystem och dessa klarar av att strömförsörja både kamera och nätverk över 10 timmar.

Det jag är ute efter är att hitta USB/ethernet-adapter/konverter som kan bära USB-signalen över nätverk, men de som jag hittills hittat säger olika leverantörer är för att komma åt USB-hårddiskar, webcams och dylikt över nätverk eller internet. Jag skulle ju bara kunna börja köpa olika modeller och testa, men det finns många att välja på och ett par sändare/mottagare kostar från 500 och upp till 1000.

Jag är väl medveten om att det finns WFT-enheter, men dessa är långt mycket för dyra för det som de ska användas till.
Är jag ensam om att vilja kunna komma på en lösning? =)
 
Varför inte köra med en kameraprogramvara på dator nära kameran, och sedan helt enkelt använda "remote desktop" för att köra den datorn från där du sitter. Andra sidan jorden om du så vill.


Petter ...
 
En enkel laptop är billigare än en WFT. En begagnad enkel laptop är ännu billigare.

Det följer med fjärrstyrningsprogram via USB på den programskiva man får med när man köper en digital EOS så du behöver inte köpa någon sådan.
 
En enkel laptop är billigare än en WFT. En begagnad enkel laptop är ännu billigare.

Det följer med fjärrstyrningsprogram via USB på den programskiva man får med när man köper en digital EOS så du behöver inte köpa någon sådan.

Håller precis på att kolla upp laps på blocket å tradera =)
Det medföljande programmet ger jag inte så mycket för, då är breeze bättre i mina ögon.
 
Vet inte om USB via Ethernet/IP finns men det skulle ju isåfall vara ett sätt att "förlänga" USB...
 
Vad gäller trådlöst så funderade jag ett tag på WUSB.
Det har varit under utveckling ett tag nu men det verkar trögt med produkterna. Problemet här är den höga hastigheten. En del löser det med att gå högre i frekvens men det för å andra sidan med sig betydligt kortare räckvidd.
Man ska tänka på USB kör 480Mbit och vanlig WiFi på 100Mbit (det går ju visserligen att komma högre med 802.11n... 250Mbit).

Med tanke på kostnader så måste det helt klart vara bäst med en extra laptop, lokalt ansluten till kameran med USB och sen fjärrstyra laptopen med t.ex. RDP


Breeze mjukvaran verkar ju OK (tack för tipset).
 
Det är sant men sen ska Ethernetinterfacet konverteras till WLAN ...eller fanns det redan switch med kabelanslutning vid kameran?
 
Jag såg i nåt av MediaMarkts reklamblad att de sålde trådlös router för 299:-. Om man kombinerar den med Elfas USB/Ethernet-pryl och en (befintlig) laptop så borde man väl kunna få till en trådlös USB för runt 700:-
 
Näe, det är just det som inte går. Har frågat runt på flertalet ställen som säljer liknande saker och de säger att de prylarna kan användas för skrivare och webcams och lagring.

Men vad är det som säger att det inte skulle funka? Det är väll bara data som går genom. Kan du inte snacka dig till att prova en. många ställen har ju inga seals på sina saker, så då kan du ju TESTA och lämna tillbaks den om det inte funkar.

Att godta att det inte kommer funka för att dom inte testat känns ju som att ge upp i förtid =) Varför skulle det inte funka med en dslr om det funkar med en webcam, båda skickar ju bilder =? nog för att du säkert vill skicka någon data till kameran också, men det kan väll inte vara mycket.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.