ANNONS
Annons

DS ny firmware!

Produkter
(logga in för att koppla)
OK, berätta gärna imorgon om det funkar som det ska..
Tror du även dom gjort något åt JPEG ?
Jag fotar bara i RAW idag..

///Kjelle

På dpreview har många provat den redan och den funkar för alla som provat, enda issuen verkar vara att den nollställer räkneverket, men om man stoppar in ett gammalt kort så hoppar den tillbaka där den var innan så det är inget stort problem.

Har inte sett något om förändring av JPEG algoritmerna.

Uppdateringen ger...
Kontinuerlig AF i alla lägen (inte bara i motivprogammet Action)
Mer flexibel auto ISO funktion
AE-L knappen fungerar nu som IF knappen på Z-serien, vilket gör att DS:en nu har fått en variant av HyperManuellt läge (AE-L kan ställas på program, bländar- eller slutarautomatik, i Manuellt läge. En "snabbinkoppling" utan att lämna M)anuellt läge).
De inbyggda filtren har gjorts om
Menyn har omorganiserats och fått fler språkval

och en massa saker som jag inte kommer ihåg i skrivande stund.

F*n vad skönt! Det enda som retat mig efter bytet från Canon till Pentax är således löst. Jippie!!!

Håller med!
Skönt att DS nu har svenska eftersom DL har det..
///Kjelle

PS Roland har du hört något mer om 645 Digital ?
eller var det bara en "Mockup" !?

Är det så illa som man kan läsa om på nätet att JPG suger på pentax?
Jag har en analog pentax med massa linser och funderar på en DL eller DS.

meph8 skrev:
Är det så illa som man kan läsa om på nätet att JPG suger på pentax?
Jag har en analog pentax med massa linser och funderar på en DL eller DS.

Näe, det var bara strul med "brist" inställningen (har för mig att det var så den hette). Hade man den på så la kameran på lite skärpa och färgmättnad (har jag för mig igen).

Men den av så blev det helt okej.
DS är ett givet val om man har lite gluggar man är nöjd med. Även fast man inte har det iofs.

/Henri

JPEG suger inte alls! Allt började med Hr Phil Askey som testade kameran i läget "bright image tone" som ger en uppskärpning tillsammans med högre kontrast och färgmättnad, detta har gått ut över detaljåtergivningen. Med DS:en ställd i "natural image tone" blir JPEG bilderna bättre. Men skillnaderna mot RAW formatet är litet, den gode Hr Phil har helt enkelt överdrivit väl mycket. DL och DS2 har en förfinad JPEG konvertering i bright läget, eftersom firmware 2.0 till DS:en ger den samma funktioner och algoritmer som DS2:an (enda skillnaden är att DS2:an har en större skärm bak - 2.5" istället för 2.5") så är JPEG inte något problem (och har egentligen faktiskt aldrig varit något problem).

STORT TACK + Fråga

stort tack, följande focus har varit största bristen + seg focus i mörker, hoppas detta löser problemen.

När kommer de med en semiproffsvariant, jag är på vippen att investera mer i gluggar och då vill jag ju veta om jag kan använda det senare... Jag skulle vilja ha en lite vassare kamera för pressbruk...

Har provat med nya mjukvaran för istDS sen den kom (V2.0).

Bara att tacka och ta emot.

Bortsett från dom nya funktionerna så kan jag bara konstatera att autofokusen verkar mera distinkt och funkar bättre i dåligt ljus.
En annan sak jag tycker mig se är att brusbilden vid höga ISO (1600, 3200) har blivit bättre. Någon så kallad bandning har jag inte sett på dom bilder jag tagit.

Har någon annan gjort samma iaktagelser?

//Lars

Re: STORT TACK + Fråga

raskolnikov skrev:
med en semiproffsvariant, jag är på vippen att investera mer i gluggar och då vill jag ju veta om jag kan använda det senare... Jag skulle vilja ha en lite vassare kamera för pressbruk...

Pentax har ingått ett parnerskap med Samsung och de kommer släppa två gemensamt framtagna digitala systemkameror under nästa år (första visas på PMA mässan i februari, nästa visas på Photokina i slutet av september). Det blir Pentax design med Samsung elektronik och modellerna kommer släppas under båda tillverkarnas namn. Partnerskapet gäller modeller motsvarande instegsnivå upp till Canon 20D och Nikon D200 klass.

Exakta tekniska specifikationer på dessa nya produkter är inte kända, dock talar ihärdiga rykten om 12Mp Kodak sensor för semipro/pro modellen (ersätter D modellen) och 9Mp Cypress sensor för instegsmodellen (ersätter DL och DS).

Bästa hälsningar*

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar