Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Driva 1Ds Mk II från bilbatteri?

Produkter
(logga in för att koppla)

Windman

Aktiv medlem
Hej,

Är det någon som drivit sin 1Ds MKII från ett bilbatteri?
(Ja, hela 1-serien utom MKIII-orna såklart)

Anledningen är astronomifoto med långa slutartider.
Ofta är det minusgrader och när batterierna i kameran kylts ner så håller dom inte lika länge.

Teleskopet drivs av 12V och kräver ett separat batteri.
Datorn jag har kan också drivas på 12V.
Det vore smidigt om jag kunde driva även kameran från samma batteri.

Med kameran får man ju en AC/DC-adapter för att köra den direkt från 230V.
Denna skulle man ju kunna bygga en converter till för att hämta 12V direkt från ett separat bilbatteri. Kameran skall ju ha 12V.

Ett fräsht bilbatteri brukar ju dock ligga lite över 12V, så frågan är hur säkert det är?
Jag är otroligt rädd om min kamera, så jag är inte beredd att chansa!

Någon som har erfarenheter, eller kan komma med tips på färdiga adaptrar man kan köpa? Har letat på nätet, men bara hittat till nyare Canonmodeller.

/Arne
 
Sätt en DC/DC omvandlare mellan batteri och kamera, där omvandlaren är specificerad att klara bilbatteriets spänningsområde in och ge 12 volt ut.
 
Du är inte dum du Anders :)

Nästa fråga är hur mycket kan kameran tänkas dra i ström.
Hittade en för 86kr på Elfa som klarar 0.08A utström.
Rent spontant låter det lite i underkant med tanke på när slutaren skall röra på sig.
 
Köp en vanlig spänningsregulator och löd sladdar till den. Elfa eller Kjell o Company har. Kostar en tia ungefär.

Exempelvis Elfas 73-000-65 för 8.67 plus moms :)
Den levererar upp till 1.5A vilket borde räcka(?)
 
Jag tror inte du behöver någonting i mellan.
Ett fullladdat frächt bilbatteri som vilat ett tag efter laddning håller max 12.8 volt. Laddspänningarna är högre men du skulle ju bara ha batteriet och inte använda det under laddning.

MVH
Lennart
 
Du är inte dum du Anders :)
Jag råkar vara proffs på sånt.

Därför vet jag exempelvis att billighetsvarianten som nämns ovan inte fungerar i det här sammanhanget, för den måste hela tiden ha en inspänning på minst två, men gärna tre volt, för att kunna ge 12 VDC ut utan dippar.

Huruvida du sen verkligen behöver något mellan eller ej kan jag inte bedöma, då jag inte känner till hur Canon har löst spänningsstabiliseringen i kameran. Med största sannolikhet har de en egen DC/DC omvandlare inuti kameran, men vad det är för specifikationer på den vet förstås inte jag.
 
Vad du än gör så försök inte löda ihop en egen apparat...

Köp du en växelriktare som kan leverera en lugn och trygg sinusvåg när man har pumpat upp spänningen till rätta nivåer. Finns att köpa på Kjell & Company, Claes Ohlson m.fl. till ett pris som motsvarar runt 2 % av det du betalade för kamerahuset; en billig försäkring som även kan kompletteras med en jordsfelsbrytare för någon hundralapp för din egen säkerhet.

Om du gör det här ofta så tycker jag rätt batterityp kan vara ett bra tips som dock innebär en ytterligare investering motsvarande 2-4%. Mer information kan du hitta på nätet om du söker på "+solceller +batterier" där du letar upp batterier under 100 Ah.

Bilbatterier är konstruerade för att ge en massa ampere under en kort stund och mår inte så bra av att ge ström under en längre tid. Har själv provat detta i en fjällstuga där jag först provade bilbatterier som dock gav upp efter ett år efter två.

Är intresserad av ditt projekt so keep us posted!
 
Jag tror också att det går att köra direkt från ett bil- eller fritidsbatteri. Du har ju en del annan belastning på så spänningen kan komma att sjunka något under 12V. Jag tycker vidare att du ska försöka klura ut hur många mA kameran drar och se till att säkra matningen till kameran både på + och -. Lämpliga säkringar skulle kunna vara snabba (F) glasrörssäkringar ca 50% större än vad kameran drar. En kortis hos en ansluten apparat som matas direkt från ett bilbatteri är inte att leka med.
 
Som Anders påpekade är bilbatterier (startbatterier) anpassade för att ge mycket under kort tid. Ett fritidsbatteri däremot, är bättre på att ge mindre under längre tid.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar