Annons

Drar bladaren alltid fram filmen korrekt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Patrik Palombo

Aktiv medlem
Nyligen fått hem min egna bladare och tog en första testrulle idag :) men siffrorna på filmen stämmer inte alls (men indikatorn på bakstycket räknar rätt), kan man lita på att bladaren drar fram filmen perfekt? antar att det inte är 6x6 som filmen visar utan något annat format. Men tänkte höra så att det bara är att skjuta och vrida fram utan att man behöver snurra framfilmen extra

En del 120-film har flera numreringar i kanten, andra (t.ex. Provia 100F) har bara en. Du skall inte vrida fram filmen med vredet på magasinet utan det viktigaste är att mellanrummet mellan rutorna är någotsånär konstant.

Om mellanrummet varierar alltför mycket (>2mm) eller om bilderna överlappar kan det vara ett slitet kugghjul i frammatningen. Detta kugghjul är av plast och slits lite ojämnt allt eftersom. Det är en lätt match för en kameratekniker att byta och en ganska billig reservdel. Kolla också att ljustätningen vid magasinsplåten är tät (ta en bild med något svart i kanten om du kör dia, vitt om du kör neg så ser du snabbt om det läcker). Det är också en snabb och lätt operation som behöver göras var tionde år eller så (finns dessutom gott om sidor som beskriver hur man gör själv).

Kollade just några egna diaremsor och insåg att mellanrummet varierar mellan 2-7mm mellan rutorna på ena magasinet. Dags att ringa ProCamera Landvetter...

Höll på och skruvade extra så de blir intressant o se =) kuggen tycker ja ser fina ut och eftersom bakstycket räknar jämt så är det nog inget fel då. Ska läsa ditt ljustest imorgon igen då jag är lite piggare och kanske kan få ner pengen hela vägen. Tack för svaret och Lycka till med samtalet =)

Kugghjulet jag pratar om är alltså det som sitter i vänsterkanten av magasinet, det är inte alltid man kan se alla kuggar där. Risken med att veva fram filmen lite extra är att sista bilden inte får plats på filmen, det kan bli lite jobbigt.

Jag tänkte nog fel när jag skrev mitt förra inlägg, det skall naturligtvis vara något svart längs med högerkanten oavsett filmtyp.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar