Annons

dramatiska bilder

Produkter
(logga in för att koppla)
hur får man till denna typ av bild utan manipulation i PS eller andra filter än UV-filter (visst vädret är en viktig faktor)

http://www.fsnordic.net/discussion/index.php?action=dlattach;topic=88575.0;id=214486;image
http://www.fsnordic.net/discussion/index.php?action=dlattach;topic=88575.0;id=214488;image
bild: Mikko Maliniemi

/Oscar

Krävs inloggning för att kunna se bilderna, kanske kan Du kopiera in dem direkt i tråden, eller länka till ett ställe som inte kräver att man är reggad medlem?!

ojdå fixar omgående

le13.jpg

le15.jpg

Senast ändrad:
Ser inget dramatiskt alls. Det enda är att bakgrunden, molnen är mörka. Planet ser ju helt normalt ut.
Annars om man fotar svartvitt kan man ha ett rött filter på för att blå himmel ska bli extra mörk. Typ som här ....

Bilagor

• postcard_bigben_sharp_400.jpg
    postcard_bigben_sharp_400.jpg
    48.4 KB · Visningar: 525
Det är för att du fotat planet från fel sida så att säga. Du har fotat skuggsidan och då blir det för stor skillnad i ljus mellan himmel och plan.

Nu återstår bara att fixa i Photoshop, för den bilden.

Testa använda spotmätning mot planet, och inte (som jag gissar) flerfältsmätning där himlen som är ljusare än planet tar över.

Då borde det bli bättre.

Senast ändrad:
Testa använda spotmätning mot planet, och inte (som jag gissar) flerfältsmätning där himlen som är ljusare än planet tar över.

Då borde det bli bättre.

I detta fall hade himlen blivit helt utfrätt om man exponerat efter planet.

Oskari sa:
bilden är tagen med solen i ryggen dvs på eftermiddagen

Även om du har sol på dig så verkar planet definitivt vara i skugga ( av ett moln då ).

Visst är de länkade bilderna snygga, dock inte så märkvärdiga tycker jag. Anledningen att planet är mycket ljusare där är helt enkelt att det är solbelyst, samtidigt som bakgrunden består av tunga regnmoln. Oftast så når ju inte så mycket solljus ner när det är tunga regnmoln på himmeln, men här har solen tittat igenom molntäcket. Bilden är troligen tagen sent på eftermiddagen när solen står lågt.

Flygplanet på din bild är absolut inte solbelyst, det ser jag som fullkomligt omöjligt. Eftersom det är i skugga får det en helt annan exponeringsnivå än himmeln.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar