Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dramatisk prisökning på äldre kameror?

Produkter
(logga in för att koppla)

GustafP

Aktiv medlem
Kan här och där läsa på nätet om att för bara något enstaka år sedan så kunde man exempelvis köpa en Yashica Electro på Ebay för 20$-30$...nu ligger priserna på över 100$. Ok, vet inte om detta är helt rättvist (vet inte om det är samma skick som jämförs) men det verkar generellt pågå en prisökning på äldre kamerautrustning. Vad kan detta bero på? Är kameravärlden inne i samma delvisa återintresse för äldre, kvalitativ utrustning som hifi-branschen sett i fråga om nyväckt intresse för vinyl?

Min personliga gissning är att det kanske delvis är ett äkta mode men att det till viss del också rör sig om ett missförstånd bland säljare som inte är så insatta. Spegellösa kameror har gett nytt liv till gammal optik och priserna på dessa har då gått upp. Sedan att kamerorna då inte skulle stiga i värde också har nog undgått säljarna som begär för mycket.

Jag brevväxlade nyligen lite med Jurgen (certo6) som säljer gamla kameror. Han meddelade att priserna på hans hemsida var ett par år gamla och att bland annat Agfa Super Isolette skjutit i höjden i pris sedan dess. Jag fick dock ingen förklaring till varför.

Själv köpte jag sedan en Super Ikonta IV som han servat. Den var lite dyrare än priserna han listade på sin sida, men inte mycket.

Kan det vara så att japanarna är pigga på att ropa hem sina fina gamla kameror?
Priset är ju ändå ganska lågt trots den dramatiska ökningen.

Jag har börjat följa https://filmphotographyproject.com och de har gjort samma observation. Folk börjar plåta analogt igen.

Om man kikar på Ebay så svämmar det över med mystiska (nytillverkade?) leksakskameror i mellanformat. Några av de som gått från att fotografera med sin iPhone (med hipstamatic) till Holga går nog vidare till äldre kameror för en mer genuin upplevelse.

The Impossible Project har ju börjat tillverka film till gamla Polarioidkameror, och de har tydligen tillräckligt med kunder för att det skall vara värt besväret att samla in och restaurera gamla kameror att sälja med filmen.

(Och eftersom jag själv varit ute efter en Yashika Electro ett tag kan jag säga att de går för 100-200kr på Blocket fortfarande. Kanske en affärside för den driftige? :) )

Jag har börjat följa https://filmphotographyproject.com och de har gjort samma observation. Folk börjar plåta analogt igen.

Om man kikar på Ebay så svämmar det över med mystiska (nytillverkade?) leksakskameror i mellanformat. Några av de som gått från att fotografera med sin iPhone (med hipstamatic) till Holga går nog vidare till äldre kameror för en mer genuin upplevelse.

The Impossible Project har ju börjat tillverka film till gamla Polarioidkameror, och de har tydligen tillräckligt med kunder för att det skall vara värt besväret att samla in och restaurera gamla kameror att sälja med filmen.

(Och eftersom jag själv varit ute efter en Yashika Electro ett tag kan jag säga att de går för 100-200kr på Blocket fortfarande. Kanske en affärside för den driftige? :) )

Analog fotogarfering lever, även om det idag sker i en mycket mindre skala än förr. Bruksfotografer (både yrkesmässiga och hobby) kör med något enstaka undantag digitalt. Men däremot misstänker jag att många fortsätter, återupptar eller rent av nyupptäcker analog fotografi både som hantverk och som upplevelse. Och det både som hobby och i vissa fall professionellt.

Sedan kommer nog intresset gå lite i vågor. Ett exempel hörde jag för några år sedan från Nikon. Någon gång för 6-7 år sedan uppstod lite av en trend bland i första hand kinesiska universitetsstudenter där man ville fotografera med en gammal filmbaserad kamera, helst utan autofokus eller något annat auto- i största allmänhet. Det intresset var tillräckligt stort för att Nikon snabbt dammade av lite gammal utrustning, kallade in lite pensionerade anställda och en del nuvarande och under en period tillverkare en analog modell, minns inte om det var FE2 eller FM2, men någon av dem var det. Sådant kan nog hända igen ...

Analoga kameror, i alla fall lite mer ovanliga sådana, börjar nog snart bli lite sällsynta och då stiger nog deras värde. I synnerhet modeller som är "klassiska" på något sätt. Under några år har man ju till exempel kunnat hitta Hasselblad-kameror med några objektiv till rätt måttliga pengar. Där kan nog priserna stiga vartefter.

Det här är nog kärnan.
När du letar efter en BRA analog kamera så börjar utbudet tryta.

Inte alls egentligen, men de gömmer sig.
Det finns hur många fina japanska kameror som helst som står och samlar damm på hyllorna hos folk.
Men det är ingen idé att försöka sälja dem eftersom man inte får något för dem.
Kameror som är mekaniska och fungerar utan batteri, som inte har någon elektronik som krånglar.
Kanske har de en exponeringsmätare som inte fungerar eller som kräver äldre typer av kvicksilverbatterier som inte tillverkas längre. Men det gör ju inget om exponeringsmätaren inte fungerar, huvudsak är att slutaren och övrig mekanik gör det.

T.ex så gjorde Minolta många jättefina kameror. Men deras status var alltid i skymundan bakom Canon och Nikon. Trots att kamerorna höll hög kvalitet liksom optiken.

Vissa modeller kan nog ha blivit lite samlarvärde i, och vissa modeller är det säkert efterfrågan på bland de som fotograferar också. Men allmänt sett har nog traditionell fotografi ökat lite grand, efter några års utplaning av den nedåtgående trenden. Kodak rapporterade t.ex ökad försäljning av svartvit filmmaterial kring årsskiftet 2010/11 och även Ilford rapporterade ökad försäljning av svartvit film 2011. Och då de nya kameror för filmfotografi som tillverkas idag ligger i prisklass 6000-7000:- och uppåt, har förmodligen efterfrågan på de begagnade äldre kamerorna ökat. Fast även de nya kamerorna för film tycker jag har ökat i pris de sista 2 åren. Min Bessa R2A köpte jag t.ex ny för under 4000kr hos Robert White i England för 3 år sedan. Idag säljer han samma kamera för 7000kr, trots att pundet då låg ca 2 kr högre än idag. Förmodligen beror detta på en allmän ökad efterfrågan på traditionella kameror för film.

http://gelatin-silver.blogspot.com

Det ær nog så att kameror med något av kultstatus har gått upp i pris rejælt. jag fick nyss 1300 kronor før min Yashica T5. Det tyckte jag var bra betalt!

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar