Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dra av kamera,dator?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ola Rockberg

Aktiv medlem
Nedanstående rader är citerade ur RSVs broshyr: SKV 295 utgåva 9, Skatteregler för enskilda näringsidkare:

"Omedelbart avdrag.
Inventarier som bedöms ha en ekonomisk livslängd
på högst tre år får du dra av redan samma år de
skaffas till näringsverksamheten (så kallade treårsinventarier). Det är du som i första hand ska visa att livslängden är högst tre år."

Har ni som jobbar med foto och har egen firma dragit av kameror och datorer som omedelbart avdrag på ett år?

Jag kollade och gjorde det med kamerautrustning, och det gick genom revisionen jag åkte på i fjol. Dator lades däremot på några år 2003 om jag minns rätt men är osäker på hur det skrivs nu 2005 (fixar inte själv.)

Jag har hört att de är olika hårda i olika län, men här sade de ungefär som du citerade iaf.

De ifrågasatte inte värst mycket utan godtog kort livslängd ganska lätt. Jag behövde inte lägga fram bevis utan de gick på ord.

3 år ...

Alla IT företag jag har jobbat på har dragit av datorerna på 3 år så jag har kört mina investeringar på samma sätt.

Kanske kunde varit vildare...!!!
:)
/Knut

Vad behöver jag som enskild person ha för typ av företag för att kunna dra av prylar i deklarationen? Och gäller detta även redan inköpt utrustning när man väl startat företaget eller måste utrustningen köpas efter firman startats?

Jag har gjort några enstaka frilansjobb men det har aldrig blivit några stora pengar änsålänge. Men jag funderar på att starta upp och börja marknadsföra mig lite i lokaltidningar, via webben och dylikt.

Därför hade det varit bra att veta om det är möjligt att dra av redan inköpt utrustning eller på annat sätt dra nytta av firman som jag eventuellt startar. Jag har ju trots allt utrustning värd runt 45 000 kr (inte inköpt för det värdet dock).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar