Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Drömlik retrokänsla?

Produkter
(logga in för att koppla)

IngridEsther

Ny medlem
Jag hoppas att jag ställer min fråga i rätt forum nu. Om inte är det för att jag är ny här. Hoppas på förståelse.

Jag är konstnär och vill börja ta bilder, mest för att leka lite...
Köpte en Holga (leksakskamera) för att få fram de effekter jag önskar (lite suggestiva, drömlika, retrolika), men det blev för kostsamt och krångligt att jobba med analog film tyckte jag.

Nu funderar jag om det kan finnas någon "adapter lins" eller liknande att sätta på min digitala kompaktkamera (Canon S90)? Hittade en här men den passar nog inte min kamera efter vad jag kan förstå http://photojojo.com/store/awesomeness/lofi-micro-four-thirds-lens/?????

Eller om det rent utav finns en ok bra digital toycamera på marknaden (Yashica EZ F521??) nu? Jag har använt min HTC mobil med appen Vingette. Den är ok, men jag skulle vilja kunna bestämma skärpedjupet i bilden.

Idéer mottages tacksamt!

:)

Ingrid

En idé är att du har möjlighet sätta på Holga objektiv på vanliga digitala systemkameror, dessa har också mer möjlighet till att kontrollera skärpedjupet.

Annars kan man förstås också fixa sådana effekter när man bildbehandlar efteråt.

Köp något billigt skitfilter och montera på, sedan smörar du vaselin på filtret, ut och fota och konvertera rubbet till sepiatonat så får du dina bilder.

/ Magnus

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar