Annons

Dröm- (digital) -kameran

Produkter
(logga in för att koppla)

Kajakob

Aktiv medlem
Hej hallåj.

Jag tänkte starta en tråd där ni får vara världens bästa uppfinnare. Tekniken gör hela tiden nya framsteg och många funktioner vi ser på kameror idag kunde man bara drömma om för ett par år sedan. Låt fantasin skena och kom med konstruktiva förslag på vad ni skulle vilja se på er kamera om några år. Smarta lösningar och roliga idéer är välkomna. Ni måste inte vara säkra på att de går att uppfylla, drömma kan man alltid...

Jag börjar helt enkelt med några förslag själv:

INTERNETANSLUTNING
Hörde att de nya proffskamerorna har inbyggt WLAN-kort, så att de kan tanka över bilderna till den bärbara datorn i ryggsäcken på en gång. Naturligtvis kan kameran ha en liten 3G sändare och maila hem alla bilder på en gång. (perfekt för resor och nyhetsfotografer)

EXTREMT SKÄRPEDJUP
Det var en man som konstruerade en digitalkamera som tog tre bilder på raken och som satte ihop dem till en bild med extremt skärpedjup. Kamerahuset kostar 70.000 men mjukvaran måste kunna gå att använda i dagens digitalkameror. kolla mer på www.focoz.com

FLYTTBAR DISPLAY
Om man tar självporträtt kanske man vill hålla LCD-displayen i handen för att finjustera kompositionen innan man tar bilden. Kanske går det att lösa med bluetooth...

ELEKTRONISK BLÄNDARE
Läste i ett forum om en kamera på 80-talet som hade en elektronisk bländare, inga mekaniska delar alltså. Konstruktionen måste ju ha varit med någon slags kristaller på en genomskinlig display.

STOP-MOTION AUTOMATIK
Jag skulle vilja rigga upp min digitala kamera och kunna ställa in den som en stopmotion dito. Snygga bildserier på solnedgångar, moln som passerar och ett stage-crew som riggar Hultsfred blir lätt att fånga med en bild per minut, eller ett per dag, eller två per timme.

sedär några idéer, har ni fler???

Du borde anställa div passande personer sosm hjälper dig att utvekla ideerna i stället för att ge bort de så här;),, Patent, kan betyda "money" du vet;)

Skämt å sido,, visst har man många ideer som rullar i tankarna.
Det bästa är väl å vara rättså realistisk tycker jag.
De som utvecklar den spetsiga tekniken har ju också "drömmare" som har en fot i möjligheterna i itetkniken och fantasierna om den samma. Tänk å ha ett sådant jobb, utvecklar framtiden genom att inveckla den;)

Specen på typ 1DsMII är väl ngt man för 10 år sedan knappt vågade drömma om,, frågan är om man vågar drömm nu då;) Kanske låter det smått patetiskt om ett par år med forsande utveckling;)

Min förhoppning (önskan) är att man (lägligt till min första dslr;) kommer fram till billiga superbatterier som också är miljlövänliga. Samt bärbar hårdisk som visar raw,format och sosm har samma suuperbatterier som kameran,,

Mvh Niclas,

Något jag har undrat över är varför ingen har utvecklat lite större skärmar som tillbehör så att man lättare och bättre kan kontrollera hur bilden blev. Tänk er att kunna plugga in en tft-skärm på runt 5" direkt i kameran så att menyer och bilder visas där istället.

En kul grej vore en inbyggd gps så att man i EXIF-informationen kunde se med några meters marginal var bilden är tagen. Kanske rent av med kompassriktning också.

naturligtvis

haha, hur kunde jag glömma superbatterierna? eller som det heter 2008, bränsleceller, typ.

och en liten skärm på 5" är ju bra, min D70 har dock en smidig funktion att man kan zooma den färdiga bilden för att kolla kvalitén i detaljer.

Kanske kommer nån att tjäna pengar på våra bra idéer, men kanske alla vinner på det i längden?

fler idéer?

Kajakob skrev:
FLYTTBAR DISPLAY
Om man tar självporträtt kanske man vill hålla LCD-displayen i handen för att finjustera kompositionen innan man tar bilden. Kanske går det att lösa med bluetooth...
Med min SonyEricsson K700 kan jag styra musen på skärmen, med hjälp av Bluetoth.
Tyvärr är hastigheten med BT i dag på tok för långsam för att kunna fjärrstyra telefonens skärm. Men iden är toppen.

SonyEricssonNikon...?

GPS...

Wake skrev:
En kul grej vore en inbyggd gps så att man i EXIF-informationen kunde se med några meters marginal var bilden är tagen. Kanske rent av med kompassriktning också.

Just det! Då kan fotot användas som hjälp i en polisutredning tex...

Kajakob skrev:
INTERNETANSLUTNING
Hörde att de nya proffskamerorna har inbyggt WLAN-kort, så att de kan tanka över bilderna till den bärbara datorn i ryggsäcken på en gång. Naturligtvis kan kameran ha en liten 3G sändare och maila hem alla bilder på en gång. (perfekt för resor och nyhetsfotografer)
Den funktionen har man ju redan i dag med telefonmobiler, men istället för att kamera är ett komplement i mobilen kunde det vara tvärt om.

Re: GPS...

Kajakob skrev:
Just det! Då kan fotot användas som hjälp i en polisutredning tex...
Jo, och tänk vilka sökfunktioner man skulle kunna få!
Leta efter bilder på webben, som är tagna på solnedgång i Gibraltar under februari :)

Wake skrev:

Det finns väl? Tror Nikons D2X har något sånt tillbehör. Dock är det väl mer mariginal än några meter.

inbyggd dvd spelare så man kan se film på displayen medan man väntar på fototillfället.

Inbyggd skrivare för A3 format så man får ut en rejäl bild istället för att glo på en löjlig liten display

Microvågsugn, ölkyl, ett eldstål ifall man blir med i expedition Robinson.

Telefon med en riktig lur att hålla i.

Infravärmare för kalla dagar

parabolantenn

Och det mest viktiga, den skall ta backupkopior på vanlig film så man får riktiga bilder

/Göran

forry4U skrev:
inbyggd dvd spelare så man kan se film på displayen medan man väntar på fototillfället.

Inbyggd skrivare för A3 format så man får ut en rejäl bild istället för att glo på en löjlig liten display

Microvågsugn, ölkyl, ett eldstål ifall man blir med i expedition Robinson.

Telefon med en riktig lur att hålla i.

Infravärmare för kalla dagar

parabolantenn

Och det mest viktiga, den skall ta backupkopior på vanlig film så man får riktiga bilder

/Göran

Kom inte på att du narrade inlägget förän skrivaren! För det var väl det du gjorde?!
men jag kan hålla med om att det ska hålla sig till fotografin! Tycker många saker blivit allt för överdrivna! Allt-i-ett grejer håller på att gå mig på nerverna! Den ska hålla sig till ett syfte, men väldigt gärna uppgraderingar:D
MVH Christofer

Jag vill ha en kamera med tilt- och shiftbar sensor. Sensorn skall ha kvadratiskt format. Kameran skall inte ha någon sökare, bara en stor högkvalitativ display baktill med ett bra ljusschakt för avskärmning av ljuset. Lagring av bilder får gärna ske i en inbyggd 3,5-tumshårddisk. Den skall ha bälgfokusering för att kunna montera allehanda objektiv.

Kajakob skrev:
Hej hallåj.

STOP-MOTION AUTOMATIK
Jag skulle vilja rigga upp min digitala kamera och kunna ställa in den som en stopmotion dito. Snygga bildserier på solnedgångar, moln som passerar och ett stage-crew som riggar Hultsfred blir lätt att fånga med en bild per minut, eller ett per dag, eller två per timme.

har inte minoltas D7D ngt liknande, intervalltagning? är det samma sak fast med annat namn?

/J

En svartvit dslr utan bayer filter (riktigt feta pixlar).
Större exponeringsomfång och en upp- och ned-fällbar hot-mirror så att man med ett par enkla knapptryckningar får handhållbar ir-kännslighet.

(Eller att det, av de stora kameramärkena som inte börjar på C,O eller P, får tummen ur [någonstans där det är mörkt] och släpper vettiga objektiv till samma priser som konkurenterna. Men det hörde inte till denna tråden.)

Flera avläsningar ur sensorn i snabb följd utan att tömma den på data. Detta möjliggör att samma bild lagras med olika slutartider. Dessa olika bilder kan antingen användas för att öka dynamiken eller för att välja den med bäst exponering.

/Marcus

Framtidskameran...

...saknar optik. Den består bara av en öppen faskänslig sensor som registrerar allt ljus som faller på den, samt ett i praktiken obegränsat minne. Minnet är tillräckligt stort för att spara all information som kameran ser från det att den tillverkas och under hela dess tekniska livslängd.

Bildutsnitt, förstoringsgrad, skärpedjup etc, allt sådant som nu avgörs av objektivet styrs med mjukvara utifrån den fasupplösta informationen. Fotografens uppgift blir att placera kameran på rätt plats vid rätt tid. I efterhand kan han sedan ur den sparade informationen plocka ut den bild han vill ha med vilket "objektiv" han önskar med oändliga variationsmöjligheter.

Johannes

Mil Congojas skrev:
Kom inte på att du narrade inlägget förän skrivaren! För det var väl det du gjorde?!
men jag kan hålla med om att det ska hålla sig till fotografin! Tycker många saker blivit allt för överdrivna! Allt-i-ett grejer håller på att gå mig på nerverna! Den ska hålla sig till ett syfte, men väldigt gärna uppgraderingar:D
MVH Christofer

Jo,jag kunde inte låta bli:)

mvh
Göran

Inbyggd perkulator (nybryggt kaffe - aldrig fel) samt bakeoffugn (nygräddade bullar - aldrig fel) och kanske till och med en...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar