ANNONS
Annons

Dränkt kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

A.Dent

Aktiv medlem
Igår välte stativet pga en stor våg och en kraftig vindby samtidigt och kameran trillade i några cm saltvatten. Jag stängde av så fort som möjligt och tog ur batteriet. Efter ett drygt dygn på torkning ovanför kylskåpet satte jag på den. Elektroniken verkar fungera men när jag tog den första bilden så verkade slutaren fastna i helslutet läge.

Finns det något man kan göra själv? Eller är det bara att kontakta försäkringsbolaget och utnyttja otursförsäkringen? Kameran är en Sony A33 och garantin har gått ut.

Visserligen tror jag att garantin fortfarande gäller, så gammal är väl A33an ändå inte? Men det spelar ingen roll, detta är inget garantiärende utan ett drulleärende... Hoppas du har en sådan försäkring...

Samma sak hände mig i år då jag var på semester i Thailand där råka jag trilla i från en båt med två st kamera. båda sluta att fungera på grunda av att vattnet ha kommit in i senseren . men mineskortet funka. dom jag hade med mig var en D80 samt en coolpixs som jag hade in köpt någon månda tidigare d80 var något år äldre . fick ut från mitt försäkirings bolag en ny coolpix samt ca två tusen för 80.ian

Visserligen tror jag att garantin fortfarande gäller, så gammal är väl A33an ändå inte? Men det spelar ingen roll, detta är inget garantiärende utan ett drulleärende... Hoppas du har en sådan försäkring...
Du har rätt, jag hade för mig att den köptes första veckan i sept men det var exakt ett år sedan idag den köptes i New York. Försäkring har jag. Jag får kontakta dom idag.

Garanti? täcker inte det bara fabriksfel? och att doppa kameran i saltvatten kallar jag nog inte fabriksfel.. Nej testa med ditt bolag, är kameran rätt ny så kan det vara värt att byta ut den mot självrisk.

Garanti? täcker inte det bara fabriksfel? och att doppa kameran i saltvatten kallar jag nog inte fabriksfel.. Nej testa med ditt bolag, är kameran rätt ny så kan det vara värt att byta ut den mot självrisk.

Jag har inte tänkt att använda garantin, de lär väl se saltkristaller i kameran om de undersökte den. Jag menade att om man pillar i kameran själv så riskerar man inte att garantin upphör. Jag tar det med försäkringsbolaget.

Och om du ändå ska byta ut den kan jag passa på att tipsa dig om Pentax. Med vädertätat hus och glugg behöver man aldrig oroa sig. :)

Igår välte stativet pga en stor våg och en kraftig vindby samtidigt och kameran trillade i några cm saltvatten. Jag stängde av så fort som möjligt och tog ur batteriet. Efter ett drygt dygn på torkning ovanför kylskåpet satte jag på den. Elektroniken verkar fungera men när jag tog den första bilden så verkade slutaren fastna i helslutet läge.

Finns det något man kan göra själv? Eller är det bara att kontakta försäkringsbolaget och utnyttja otursförsäkringen? Kameran är en Sony A33 och garantin har gått ut.

Om den visar sig helt värdelös och du inte får några pengar för det kanske jag kan tänka mig att köpa den. Skulle va intressant att skruva isär och experimentera med.

Vattendränkt kamera

Om den visar sig helt värdelös och du inte får några pengar för det kanske jag kan tänka mig att köpa den. Skulle va intressant att skruva isär och experimentera med.

Jag var ute för att fotografera en martall med troligt örnbo i norra skärgården på senhösten för 2 år sedan. Halkade på klipphällen och gled i vattnet med min A 700. Tack vare min hemförsäkring så är jag numera ägare av en A 580, vilken jag trivs fantastiskt bra med. Min A 700 kan du ta del av , om du vill undersöka eländet...

Betil Norberg

På den mekaniska tiden

På den gamla analoga tiden med mekaniska kameror brukade rådet vara att doppa kameran i sötvatten och sedan lägga den på tork. Det är saltet som är den stora boven.
Men med dagens elektroniska vidunder är nog inte ytterligare ett dopp att rekommendera.

Petter ...

Försäkringsbolaget ville att jag skickar den på reparation vilket jag gjorde idag.
Antingen blir den reparerad (tror jag inte) eller så får jag pengar.

Dränkta kameran

Försäkringsbolaget ville att jag skickar den på reparation vilket jag gjorde idag.
Antingen blir den reparerad (tror jag inte) eller så får jag pengar.

Jag försökta på flera håll att få kameran reparerad, och fick svaren "det går inte" eller "Om det går, så kommer den inte att hålla"

Fick vänta ganska länge innan ärendet utanordnades av försäkringsbolaget, men istället hann jag vänta in den nya kamerans ankomst på marknaden, som i och för sig var billigare, men har den nya sensorn, som är bara sååååå bra....

Bertil Norberg

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar