Annons

dpi. Pixlar. Stora förstoringar.

Produkter
(logga in för att koppla)

uchman

Avslutat medlemskap
Det jag undrar över egentligen är hur lågt på dpi-skalan man kan gå för att få stora kopior/printar.

Jag scannar mina negativ och får ut en bild som är ca 4110px bred.
Vid 300dpi ger det en förstoring med bredden 34cm ungefär. Men om vi säger att jag vill ha en förstoring på en meter eller kanske ända upp till tre meter. Detta kommer ju medföra en mycket lägre dpi. Men hur långt kan man gå? Finns det någon regel för förhållande mellan dpi och betraktningsavstånd? Vad är tex en reklampelare tryckt i för dpi?
 
uchman skrev:
Det jag undrar över egentligen är hur lågt på dpi-skalan man kan gå för att få stora kopior/printar.

Jag scannar mina negativ och får ut en bild som är ca 4110px bred.
Vid 300dpi ger det en förstoring med bredden 34cm ungefär. Men om vi säger att jag vill ha en förstoring på en meter eller kanske ända upp till tre meter. Detta kommer ju medföra en mycket lägre dpi. Men hur långt kan man gå? Finns det någon regel för förhållande mellan dpi och betraktningsavstånd? Vad är tex en reklampelare tryckt i för dpi?

Du blandar ihop DPI och PPI, PPI är antalet bildpixlar per tum vid utskrift. DPI är hur många punkter skrivaren använder per tum utskrift. Stora reklampelare trycks vanligen i 2-20 DPI med speciella raster.

Bilden kan du skriva ut hur stort du vill, det beror som du är inne på helt på vilket avstånd du ska se den. Kolla länken här för mer info:

http://www.signindustry.com/outdoor/articles/2001-03-19-viewingDistance.php3
 
Eh? Jaså? Det tror jag inte.

"Finns det någon regel för förhållande mellan dpi och betraktningsavstånd?"

Jag skall göra en utskrift och ville veta något slags samband mellan dpi och betraktningsavstånd. Eller hur man nu skall förklara det. En reklampelare ser ju inte så snygg ut på 3dm avstånd tex.
 
Iför en artikel om uppskalning av bilder försökte jag få fram någon sorts formel för ppi i förhållande till avstånd.
Bäst är att prova själv, jag är inte så förtjust i sådana där tabeller som någon ”sanning”.
Skriv ut några bilder/skicka till labb med olika uppösning och se när du reagerar. Eller snarare, när andra reagerar på att de börjar störas av pixlighet.

En anonspelare ligger på runt 50 ppi, stora vepor vid flygplatser kanske på 30 ppi.

Jag gör rätt många 50x70 och brukar lägga mig på 150-180 ppi (beroende på bild), kunder blir nöjda med det.


Fast, egentligen gör jag faktiskt så att jag skalar upp bilderna innan jag skickar till labbet, till den upplösning som deras maskiner har.
Fotolabo=254 ppi.
Andra labb kan vara 200-400 ppi.
 
Vinklar

Den upplösning som ögat klarar av är ju en upplösning som bör räknas i VINKLAR, inte i dpi eller punkter per millimeter.

Ifall nu 254 dpi (=10 punkter per millimeter) är en godtagbar upplösning på en halvmeters betraktningsavstånd, så kommer varje sådan pixel att ta upp lika stor vinkel som en 127dpi-bild betraktad på en meters avstånd, eller en 1dpi-bild betraktad på 254 halvmetrar (=127meter).

"stora vepor vid flygplatser kanske på 30 ppi" borde då med mitt resonemang se bra ut på åtta halvmetrars avstånd. (254/30 = ca 8).

Jag inbillar mig att den här beräkningen funkar någorlunda hyfsat. Det är ju t.ex. svårt att se en enkrona på 127 meters avstånd...
 
uchman skrev:
Eh? Jaså? Det tror jag inte.

"Finns det någon regel för förhållande mellan dpi och betraktningsavstånd?"

Jag skall göra en utskrift och ville veta något slags samband mellan dpi och betraktningsavstånd. Eller hur man nu skall förklara det. En reklampelare ser ju inte så snygg ut på 3dm avstånd tex.

Finns ingen anledning att vara spydig, du påstår i originalinlägget att din 4110 pixlar breda bild blir 34 cm bred i 300 DPI, men det du menar är 300 PPI. Alltså att 300 pixlar sprids ut över varje tum. Vad sen skrivaren klarar av att skriva ut i för DPI är en annan femma.

De flesta labb som jag använt skriver ut i mellan 255 och 400 DPI, upp till 75x50 cm iaf. Jag förstår hur du menar med reklampelaren, men då måste du kontakta labbet/tryckeriet ifråga och kolla med dem med vilka DPI som råder vid olika storlekar. Det har inget med din fil att göra, storleken på den (pixelantalet) kommer bara att avgöra detaljnivån i bilden, det påverkar inte rastret. Som jag har förstått det iaf., rätta mig om jag har fel ;-)
 
Nej. Jag menar att om jag skriver ut min bild i 300dpi så blir den ca 34cm bred.
Men whatever. Jag har fått en del svar iaf..
 
uchman skrev:
Nej. Jag menar att om jag skriver ut min bild i 300dpi så blir den ca 34cm bred.
Men whatever. Jag har fått en del svar iaf..

Det är möjligt att jag har en ovanligt dålig dag, men den där attityden kan jag bli rejält förb. på.

Om du inte har andra tack till dem som faktiskt ger vänliga svar på din fråga, så kanske du skall låta bli att ställa frågan.

Ifall du är med på att d står för dot som i bläckprick, och p står för pixel som i bildpunkt, så kanske du vill svälja en del av dina kommentarer?

Och nu slipper du få fler svar från mig, i alla fall.
 
ppi, dpi och lpi

mm, jag tror att alla menar samma sak men inte har läst på, vilket till och med proffsen inte har gjort. Har nämligen läst i specifikationen för en scanner att den scannade ett visst antal dpi (dots per inch), men en scanner läser in pixlar, och det korrekta är ppi (pixels per inch).

Du menar att din bild är inställd på 300 ppi, alltså pixlar per tum i datorn. Men skrivaren skriver sedan ut din "300 ppi-bild" med kanske 600 till 3000 dpi, alltså dots (punkter) per tum. Dessutom har skrivaren ett lpi-mått (linjer per tum) som är lägre än dpi-värdet, och det innebär hur många linjer per tum den skriver ut punkterna med.
 
Bengan...
Jag är helt klart tacksam för ditt svar men det verkade mest som att love var ute efter att jiddra med mig. Det kanske är jag som har en dålig dag.

Om en pixel blir en punkt paa pappret saa menade jag precis vad jag skrev.
 
Jaja. Jag hade fel. Var dock säker på min sak. Jag tar tillbaka allt jag sagt. Inklusive frågan.
Sorry.

EOD.
 
Re: ppi, dpi och lpi

jjacobsen skrev:
mm, jag tror att alla menar samma sak men inte har läst på,

Mycket möjligt!

Jag missade t.ex. att påpeka att jag inte alls är säker på vad jag själv menar med dpi, ppi osv. Vad gäller lpi så kompliceras det ytterligare av att man ofta menar linjepar (en ljus och en mörk)

Med förhoppning om en bra dag åt samtliga inblandade... :) (inklusive mig själv)
 
Hallå hallå här :)
ppi = pixlar per tum.
dpi = punkter per tum.

En pixel och en punkt är inte samma sak. Olika skrivare (bläck, laser osv) har olika punkter för de har olika teknik att bygga punkter med och det som ger en bra utskrift med visst dpi värde för en typ av skrivare kan behövas ha ett annat dpi värde för en annan typ av skrivare för att åstadkomma samma resultat.

Bildstorleken är horisontella pixlar x vertikala pixlar, vilken storlek i mm eller cm detta blir beror på upplösningen (pixlar per tum).

Skärmar har alltid 72 ppi, det är en standard. Så, enkelt uttryck, ppi är visning och dpi utskrift.

Skrivaren avgör dpi värdet.

Talar vi samma språk nu eller har jag också fattat fel? :)

Ha det bäst*
Roland
 
Roland Mabo skrev:

Skärmar har alltid 72 ppi....

Talar vi samma språk nu eller har jag också fattat fel? :)

Japp, det har du fattat fel. En skärm kan köras i många olika upplösningar och det är mest i undantagsfall det är 72ppi nu för tiden.

Min 22-tumsskärm kör jag för närvarande i ca. 101ppi.

/Micke
 
MickeE skrev:
Japp, det har du fattat fel. En skärm kan köras i många olika upplösningar och det är mest i undantagsfall det är 72ppi nu för tiden.

Min 22-tumsskärm kör jag för närvarande i ca. 101ppi.

Oavsett det så är 72 dpi/ppi (viss begreppförvirring råder där) fortfarande en grafisk standard, för exempelvis Internet.

Hälsningar
Roland
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.