Annons

Download advanced firmware updates Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu gäller detta nyare kameror än jag har.
Min D300 samt mina SB-900 tjänade på att uppdatera till aktuell version. De var i fabriksorginal och alla knepigheter jag hittat försvann med dessa uppdateringar. De blev som helt nya produkter ;)
Men dessa firmware är, eller har varit fria.

I detta "rykte" handlar det om firmware som ger extra funktioner. T.ex. för att ge funktion som finns i en topmodell till en annan kameramodell. Bör därför kallas uppgradering och inte uppdatering.

Varför inte? Saknar man en viss funktion på sin modell, som finns på en annan och dessutom kan fås med uppgraderingen.
Men, i huvudsak tycker jag det känns som begränsat värde.

Det kan dock vara första steget från Nikons sida till att lägga upp ALLA uppdateringar på en betalsida. Det finns gott om fabrikörer som gjort så och det är inte bra.

Uppdateringar bör alltid vara fria.
Uppgraderingar får kosta pengar.

Nu gäller detta nyare kameror än jag har.
Min D300 samt mina SB-900 tjänade på att uppdatera till aktuell version. De var i fabriksorginal och alla knepigheter jag hittat försvann med dessa uppdateringar. De blev som helt nya produkter ;)
Men dessa firmware är, eller har varit fria.

I detta "rykte" handlar det om firmware som ger extra funktioner. T.ex. för att ge funktion som finns i en topmodell till en annan kameramodell. Bör därför kallas uppgradering och inte uppdatering.

Varför inte? Saknar man en viss funktion på sin modell, som finns på en annan och dessutom kan fås med uppgraderingen.
Men, i huvudsak tycker jag det känns som begränsat värde.

Det kan dock vara första steget från Nikons sida till att lägga upp ALLA uppdateringar på en betalsida. Det finns gott om fabrikörer som gjort så och det är inte bra.

Uppdateringar bör alltid vara fria.
Uppgraderingar får kosta pengar.

Du har förstås rätt i att uppdateringar skall vara fria och uppgraderingar får kosta. Nu vet vi ju inte hur det blir men det är nog rimligt att det blir som du skriver. Vissa mer avancerade uppgraderingar kan komma att kosta. Ändå lite intressant framtid.
//Johan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar