Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dopfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

OINK

Aktiv medlem
Hej!

Om 1,5 vecka ska jag fota ett dop, min brorsons dop, så det är släkten och inget jobb, bara att min bror vill att jag ska fota det, så kommer ju kunna vara var jag vill, antar jag haha
Vad ska jag tänka på, vad för utrustning kan vara bra att ha? Funderar på om jag ska fixa mig en blixt eller så för att få lite mer ljus men inte direkt på som inbyggda blixten ger.
Har aldrig fotat i kyrka eller så, sen vill jag at bilderna efter kyrkan ska bli bra med.

Har en Nikon d7100 och de objektiv jag har är kit 18-55, fast 50 1.8, och sen ett 55-200 4-5.6.

Ge mig alla tips ni kan ha! :)

Hej

Jag skulle tittat på en liten blixt en Speedlight SB-400 kanske , och sen ett 35 / 1.8 dx objektiv. Du kommer vilja ha något ljus starkt i kyrkan och ditt 50 objektiv kommer nog i många lägen upplevas som lite mycket tele där inne.

Ingen blixt

Hej!

Om 1,5 vecka ska jag fota ett dop, min brorsons dop, så det är släkten och inget jobb, bara att min bror vill att jag ska fota det, så kommer ju kunna vara var jag vill, antar jag haha
Vad ska jag tänka på, vad för utrustning kan vara bra att ha? Funderar på om jag ska fixa mig en blixt eller så för att få lite mer ljus men inte direkt på som inbyggda blixten ger.
Har aldrig fotat i kyrka eller så, sen vill jag at bilderna efter kyrkan ska bli bra med.

Har en Nikon d7100 och de objektiv jag har är kit 18-55, fast 50 1.8, och sen ett 55-200 4-5.6.

Ge mig alla tips ni kan ha! :)

Det är högt i tak och rätt långt till väggarna i en kyrka (vanligen) så en blixt skulle bar göra (o-)nytta slagen direkt på motivet. (dvs du kan inte slå en indirekt blixt)
Åk till kyrkan och provfota vid samma klockslag som dopet skall ske så kan du testa avstånd, bildvinklar och exponeringar i lugn och ro.
50 mm 1,8 borde vara huvudspåret och leta därför efter en bra plats eller två som passar objektivets brännvidd.
Prästerna brukar vara vänliga med fotografer så du får tid att ta dina bilder.

Jag fotade ett dop i mars och använde min Canon 5DII + 100-400L, 120-260mm iso1250 f/5,6 och 1/100sec, utan blixt och det blev bra. Bättre att höja iso lite till om du tycker det blir för skakigt, men jag tror att det blir bättre utan blixt. Jag hade kanske valt 55-200 så att man kan stå lite längre bort och fota utan att störa.

Kör med 50mm f/ 1.8

Känns som 50mm f/ 1.8 blir bäst och utan blixt om jag fick välja :)
Med den kan du även få ett snyggt kort skärpedjup om du gillar det? samt att du inte behöver köra så hög ISO att bruset stör. Har lång erfarenhet att fota i kyrkor, så blixt brukar inte bli bra, men kan ju vara en rolig extra effekt, kör slutaren på andra ridån i så fall, annars är risken stor att det bara blir upplyst av blixten just där den når, resterande svart runt omkring.
Men bra tips av Sven att åka till kyrkan och testa dig fram samma tid så ljuset är densamma som vid dopet...

Lycka till!

Mvh Ricke

Lugnt

Jag fotade ett dop i mars och använde min Canon 5DII + 100-400L, 120-260mm iso1250 f/5,6 och 1/100sec, utan blixt och det blev bra. Bättre att höja iso lite till om du tycker det blir för skakigt, men jag tror att det blir bättre utan blixt. Jag hade kanske valt 55-200 så att man kan stå lite längre bort och fota utan att störa.

Ingen blir störd av en fotograf (bland många andra). Prästerna är vana vid fotografer, barnet bryr sig mer om vattnet och föräldrarna tänker inte på fotografen. Var inte blyg, men är du osäker så växla några ord med prästen som säkert accepterar att du förevigar ett viktigt moment i barnets liv. Be honom att hålla upp barnet vid dopfunten så att du får ta dina bilder utan att stressa.

Ingen blir störd av en fotograf (bland många andra). Prästerna är vana vid fotografer, barnet bryr sig mer om vattnet och föräldrarna tänker inte på fotografen. Var inte blyg, men är du osäker så växla några ord med prästen som säkert accepterar att du förevigar ett viktigt moment i barnets liv. Be honom att hålla upp barnet vid dopfunten så att du får ta dina bilder utan att stressa.

Jag var inte rädd att störa någon, jag föredrar helt enket använda min 100-400 för att jag vet att bilderna blir bra. Det är smidigt att ändra brännvid och komposition utan att behöva byta objektiv.

Jag var inte rädd att störa någon, jag föredrar helt enket använda min 100-400 för att jag vet att bilderna blir bra. Det är smidigt att ändra brännvid och komposition utan att behöva byta objektiv.

Visst - men TS äger ingen 100-400. Jag tror som flera andra att din 50 mm blir perfekt. Undvik blixt och utnyttja möjligheten till kort skärpedjup.
Din kamera är bland det bästa som går att köpa för pengar och din 50 mm är knivskarp! Du kan skruva upp ISO rejält på den kameran utan problem. Det går också att beskära rejält i efterbearbetningen om du tycker det behövs. Och - åk till kyrkan i förväg och testa om det är möjligt.
Fyll minneskortet och välj efteråt.
Lycka till
Anders W

Eftersom du är barnets farbror så får du antagligen sitta på "hedersplats" på första bänkraden. Därifrån funkar en 50/1,8 antagligen ganska bra. En ljusstark zoom hade antagligen varit att föredra eftersom det gör att man kan ta både detaljbilder och helhetsbilder utan att flytta på sig, men eftersom du inte har någon sådan får 50:an duga. Det kräver dock att man placerar sig på lagom avstånd från början.

Fotograferade min sonsons dop i höstas med 24/2,8 och 100/2,8 och tycker att resultatet blev OK. Med din utrustning skulle jag välja att använda 50/1,8. Strunta i blixt, den förstör både stämning och bilderna.

70-200 2,8

Jag har fotat dop med fullformat och 70-200 f2,8 samt 17-40 f4
Och det har fungerat finfint hällre högt iso med befintligt ljus än blixt

Prata med prästen innan

Du har fått massor med goda råd, så det finns inte så mycket att tillägga. Men prata gärna med prästen innan, eller om du ber din bror göra det. Alla präster är ju inte helt glada för fotande gäster. En sak som kan vara bra är om du har möjlighet att låna ytterligare ett kamerahus. Då kan du ha 50/1,8 som huvudalternativ och kanske 55-200 på det andra, då får du större möjligheter att komponera. Lycka till!/ Mvh. Christer

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar