Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Domkes ”F-1X Little Bit Bigger Shoulder Bag”. Bra köp?

Produkter
(logga in för att koppla)

mipert

Aktiv medlem
Jag behöver en större väska att förvara prylarna i hemma. Nu ligger de i flera mindre väskor och lådor men jag vill kunna ha allt på ett ställe.

Det jag använder har jag i ryggsäcken som packas för varje uppdrag, övrigt skall stuvas undan.

Någon med erfarenhet av F-1X Little Bit Bigger Shoulder Bag?
http://www.saundersphoto.com/html/body_f1x.htm

Eller annan lite större väska

Funkar bra så länge du inte har feta ljusstarka zoomar med kraftiga motljusskydd. Då är F-7X är bättre.

Men Domke är dyrt. Det finns billigare feta väskor. Jag har Expressenväskan för transport och förvaring. Bra vid bröllop då man har väskan vid fötterna.

Kör Domke F-4X eller ryggsäck (liten resp stor)

Kamerorna förvarar jag hemma i min kameragarderob och ett skåp, hemskt vad man har prylar som skräpar. Min Domke är alltid insatsberedd.

Jag har haft en Domke F-2 i många år (den är något mindre, men för övrigt samma konstruktion). Domkes väskor är mycket välgjorda och slitstarka, de har minimalt med stoppning och är därför rätt kompakta, men är egentligen gjorda för 80-talsutrustningar (moderna kamerahus och objektiv är fetare).

Annars kan jag rekommendera Lowe Pro Magnum. Den sväljer det mesta. Jag brukar få ner två kamerahus med objektiv, plus två eller tre lösa objektiv, blixt, ljusmätare etc.

Vill du ha det bästa finns förstås Billingham, deras största modeller (550 och 555) är mycket rymliga

Tips: Domke bör nog köpas från USA. Den är ju usa-tillverkad och är mycket billigare där (köpte min f-3x för 75 dollar från bhphoto).

Domkes stora nackdel är ju att den inte har någon vaddering alls i skalet vilket ju innebär att eventuella kamerahus som ligger utanför deras linsfack blir direkt utsatta för eventuella stötar.

Annars är väl Domke både välsydda och trevliga.

Men om du ska vörvara hemma, måste det vara "stort" märke?
Kolla på Rowi, de har väl väskor i varierande storlekar som kanske passar ditt behov.

Alt för förvaring och framtida resemöjligheter, en Pelican?

/J

JAg kan bara hålla med. Domke är kanonkvalitet, och är värda sina pengar. Mycket slitstarka och blir bara snyggare ju mer de används. Tyvätt är det lite konstiga storlekar på de flesta av deras väskor. Låt dig inte luras av att det är sydda i bommul och därför skulle vara sämre skydd när det regnar. Jag har använt min i rätt kraftiga regn och de droppar jag fått in har kommit dit när locket är öppet. Domke passar bäst om du vill ha en väska där du lätt kan kommer åt grejerna. Det finns massor av väskor med bättre skydd, men de är ofta jobbigare att använda. En fördel med Domke är att det inte lyser "fotoväska" om dom. De ganska diskreta.

En annan tillverkare som gör lite mer "neutrala" väskor är Crumpler. Även de är mycket välgjorda och genomtänkta med en del nya idéer. De väldigt prisvärda med riktigt bra priser.

Schysst, nu vet jag mer och skall kolla upp lite modeller på B&H i New York.

En Domke går för 123 dollar vilket är OK men de andra skall få visa vad de går för...

Det är sant, man ska inte snåla på väskor. Jag har en Domke F3x, en ganska liten väska. Snygg och mycket bra kvalité.

Kan man köpa en kavaj för 2500:- är 1700:- för en väska, som säkert ska räcka längre, inte mycket pengar.

froderberg skrev:
Jag har Expressenväskan för transport och förvaring. Bra vid bröllop då man har väskan vid fötterna.
Jag har också en Expressen-väska. Den är bra, men vansinnigt ful.

Kamerorna förvarar jag hemma i min kameragarderob och ett skåp, hemskt vad man har prylar som skräpar.
Jag har en del v prylarna i nämda Expressen-väska, som står i en gammal, vacker amerika-koffert.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto