Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Domaren visar ut fotografen...

Produkter
(logga in för att koppla)

Bohmanskan

Aktiv medlem
Är det någon av FS's alla sportfotografer som har blivit förvisade av plan av domaren?? Detta hände mig idag när jag skulle fota innebandy, HJ19 div. 1 i Strandhallen, Tyresö.

Jag satt på bänken intill sargen och fick nästan en spelare över mig. Domaren kom då fram till mig och sa att det var mitt fel att spelaren hade gjort sig illa på sargen. Hur kan det vara mitt fel, frågade jag, varpå svaret blev att spelarna är rädda för att göra mig illa. Domaren vägrade pipa igång matchen innan jag hade flyttat mig från sargen.

I periodpausen kom domaren återigen fram till mig för att förtydliga sig, han menade på att min kamera var en fara för spelarna eftersom de kan slå huvudet i den? Jag kikade klentroget på honom och undrade om han skämtade... Dessutom ville han inte höra mina argument utan vände mig ryggen till och gick bort till sin domarkollega medan jag pratade.

Har detta hänt er någon gång? Och har domaren rätt att skicka bort mig från plan trots att jag inte yppat ett ord eller på något sätt uppträtt olämpligt?

/Sonja

Det var väl av omsorg om spelarna som han skickade ut dig.
Han bedömde ju att det kunde ske en olycka.
Och givetvis har han rätt att flytta på dig.
Det är ju domaren som bestämmer!

Bohmanskan skrev:
I periodpausen kom domaren återigen fram till mig för att förtydliga sig, han menade på att min kamera var en fara för spelarna eftersom de kan slå huvudet i den?

Med tanke på hur det ser ut i Strandhallen så måste han ju även ha avvisat bordet i sekretariatet. Bordets kanter är betydligt vassare än ditt objektiv.

Jag har inte blivit avvisad, men tillrättavisad några gånger. En del, enligt regleboken, korrekta tillrättavisningar och andra helt upp efter väggarna. Dock aldrig i Strandhallen och jag har suttit på bänkarna och fått spelare i knäna.

Man blir ofta på gott humör när man besöker FS, idag inget undantag... :) Era svar får mig att skratta för mig själv...

Men jag tyckte nog att domaren var lite väl gnällig. Att jag utmed sargkanten kan vara en fara för spelarna... nä, det tror jag inte. Då kan likaväl avbytarna som satt mittemot mig på andra sidan utgöra lika stor fara. Men visst, man kan ju inte gärna be spelarna att gå upp på läktarn. Det som dock retade mig mest var attityden. Den där "såja-lilla-gumman-här-har-du-inget-att-göra-attityden" var bara för mycket.

Tage, om du nämner något exempel, vad har du blivit tillrättavisad för?

Ha en riktigt härlig första advent!

/Sonja som åker till Södertälje imorgon för att återigen sätta sig invid sargkanten...

En gång har jag blivit ombedd av domaren att vara försiktig och stå lite längre från planen (basket). Domarna måste få plats att springa längs sid- och baslinjerna utan att behöva oroa sig över att snubbla på en fotograf.

En gång har tävlingsledning och funktionärer sagt ifrån när jag blev lite överentusiastisk och stod på ett dumt ställe lite väl nära banan på en motortävling. Det var lite pinsamt att dom fick skicka ut en funktionär bara för att säga till mig att backa lite.

Jag ser det som självklart att följa deras uppmaningar, dom har ansvar för tävlingen och allas säkerhet och alternativet är att störa matchen/tävlingen och kanske inte få fota alls. Normalt brukar jag tänka efter vad som är bästa beteendet som fotograf men ibland blir man för girig på bra bildvinklar, så jag är glad att bli påmind om riskerna.

Hur det var vid just ditt tillfälle kan jag förstås inte kommentera - men "domaren dömer". :)

Bohmanskan skrev:
Tage, om du nämner något exempel, vad har du blivit tillrättavisad för?
Tja... Var ska jag börja.

Jag fick inte stå inne i avbytarområdet på en amerikansk fotbollsmatch, trots att jag gjort det hela säsongen. Dock fick andra fotografer stå där för de plåtade för "förbundet" och vi var tydligen de enda som inte plåtade för förbundet. Regelboken säger att foto och journalister ska stå utanför och spelare och ledare innanför och de får inte kommunicera med varandra. Korrekt tillrättavisning, men inkonsekvent.

I baseboll så tvingade en domare mig att stå i dugouten (avbytarbåset), trots att regelboken föreskriver att jag fick vara längs planen. Felaktig tillrättavisning.

I volleyboll så höll jag på att bli översprungen en gång beroende på att jag inte hade koll på läget och fick då en tillrättavisning av en lagkapten. Korrekt tillrättavisning.

I speedway har jag stått för nära innerkurvan och fått tillsägelse. Korrekt tillrättavisning.

Generellt så kan det vara bra som fotograf att läsa på regelboken för den sport man fotograferar. Det finns diverse regler både för spelare och fotografer som kan vara bra att känna till. Sedan varierar det om de tillämpas eller inte.

Tack Tage,

jag är inte lika bevandrad i sportvärlden som du, men mycket innebandy har det blivit de senaste åren. Alltid har jag suttit utmed sargen men aldrig blivit tillsagd att gå upp till läktaren istället.

Till saken hör att jag är väldans försynt av mig, på gränsen till mesig, och jag blev helt enkelt väldigt paff när jag blev bemött på det här viset.

Nåväl, det är som Anders säger... Domaren dömer, men jag måste ju säga att hoppas att slippa den domaren framöver...

Ha det bra,
Sonja

Fotar en hel del handboll.
Den sporten är farligare för fotografen än för
spelarena. Skotten viner en del när man sitter bakom den förlängda mållinjen.
Har aldrig blivit tillsagd.

Däremot så är domarna olika hänsynstagande.
Det står alltid en domare bakom mållimjen.
Vissa springer konstant framför en fram och tillbaka medans andra är väldigt artiga och frågar om de står ivägen och försöker hitta bästa lösning så att alla kan jobba effektivt.

Har blivit utskälld en gång - på en av Sören Åkebys första träningar med MFF. Tom Prahl hade låtit oss fotografer springa ganska fritt.
(Sa till spelarna att skjuta på journalisterna - inte fotograferna)

Sören däremot skällde ut mig och tre andra ordentligt för att vi sneddade över planen nere vid hörnflaggan trots att ingen aktivitet var igång på träningen och inga spelare i direkt närhet.

Olika syn på det hela mellan de två.

Olsin i full fart med sitt nya "fisköga" i just Strandhallen. Det är nog skillnad på domare och domare, för långt till spelarna var det inte ;)

Bilagor

• tage1l.jpg
    tage1l.jpg
    63.6 KB · Visningar: 2,289
Bohmanskan skrev:
Det som dock retade mig mest var attityden. Den där såja-lilla-gumman-här-har-du-inget-att-göra-attityden" var bara för mycket.
Sånt ska man inte behöva tåla. Om inte domaren kunde motivera sig och struntade i vad du sa, så tycker jag att du kunde ha struntat i honom också.

Den domaren behövde hävda sig av någon anledning.. Dessa obehagliga människor finns överallt och stjäl energi från en så fort de får chansen.. Att slå dom på käften är det enda som hjälper tyvärr.. :(

SM0SBI skrev:
Olsin i full fart med sitt nya "fisköga" i just Strandhallen. Det är nog skillnad på domare och domare, för långt till spelarna var det inte ;)

Domaren i denna match trampade på mig en gång och bad om ursäkt. "Oj. Förlåt. Jag kände att det var mjukare än sargen." ;)

Generellt så tycker jag att domare, funktionärer och spelare är schyssta och hjälper till. När man blir tillsagd så är det vänliga tillsägningar och förklaringar varför man måste flytta på sig eller om det går att lösa på nått annat sätt. T.ex. speedway har en fyra metersgräns från linjen som man måste respektera och det blev jag upplyst om en gång när jag stod för nära (den gång jag beskrev längre upp. Så numera ser jag till att jag inte är för nära.

PMD skrev:
Sånt ska man inte behöva tåla. Om inte domaren kunde motivera sig och struntade i vad du sa, så tycker jag att du kunde ha struntat i honom också.

Daniel Högberg (Danlo) skrev:

Den domaren behövde hävda sig av någon anledning.. Dessa obehagliga människor finns överallt och stjäl energi från en så fort de får chansen.. Att slå dom på käften är det enda som hjälper tyvärr.. :(
Sonja skrev ett sansat inlägg, och mitt förra var skämtsamt, men vad är det här?

En domare bestämmer, tolkar reglerna och skall åtlydas. Allt annat är dumheter som åtminstone de här två medlemmarna borde ha växt ifrån för länge sedan.

Med mängder av människor runt en plan kan man inte ha folkomröstning om småsaker som inte ens hör hemma i matchen. Det ligger i sakens natur att det viktigaste på en innebandymatch är innebandymatchen.

Domaren bestämmer

Som domare har man full fokus på själva matchen, det spelar ingen roll vilken typ av idrott det är.
Domare är olika! En mer erfaren domare har antagligen inga problem med att hantera en situation med en fotograf på ett bra och förklara varför det är olämpligt att stå just där. En mindre erfaren domare, för den delen inte sämre, kan ha det svårare att förklara på ett trevligt sätt mest pga att han antagligen har full fokus på matchen och alla yttre störningar är jobbiga.

Som fd basketdomare har jag varit tvungen att be ett par fotografer, inklusive en tv-fotograf, att flytta sig. Helt säkert var jag sämre på att förklara varför jag ville att fotografen skulle flytta på sig under mina första år och förhoppningsvis bättre under de senaste.

Det finns fotografer som inte är särskilt lätta att tas med. Vid ett tillfälle hade jag en fotograf som stog nära baslinjen där jag normalt sprang. Det stora problemet var dock inte hans placering utan att han använde en rätt kraftig blixt när han fotograferade. Det innebar att både spelare och domare fick en rejäl blixt rakt i ansiktet när det hände intressanta saker på plan....När jag bad att han skulle flytta sig (det räckte med en meter) och att han skulle sluta använda blixten så fick jag svaret att då skulle han inte kunna ta kort pga att det var för mörkt. Tyvärr blev det lite argumenterande och det slutade med att han ficksätta sig på läktaren.

Jag hade säkert kunnat hantera saken bättre men helt säkert hade fotografen kunnat sätta i en mer känslig film och/eller haft en ljusstarkare gluggme sig!

Det är viktigt att alla representanter i ett arrangemang av en match respekterar varandra och deras respektive arbetsuppgifter. Det är domarens uppgift att leda matchen på bästa sätt och efter bästa förmåga och det är fotografernas uppgift att ta så bra kort som möjligt.

BengtJohnsson skrev:
Sonja skrev ett sansat inlägg, och mitt förra var skämtsamt, men vad är det här?
Det "här" är att du buntar ihop min kommentar med en annan kommentar som förespråkar våld. Det var lite småfult. Jag har inte förespråkat våld.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar