Annons

Dollarn går ner, när sänks objektivpriserna?

Produkter
(logga in för att koppla)
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=112627

Med tanke på att det tog ett halvår för prishöjningarna att slå igenom när dollarn steg lär det ta minst ett halvår innan vi ser några prissänkningar. Dessutom lär ju både tillverkare, grossister och handlare vilja ta igen lite av det de förlorade på prishöjningarna så risken är stor i mina ögon att det dröjer längre än så.
 
Begagnat påverkas tidigare

Hej,
jag skulle tro att begagnat-priserna påverkas tidigare. De verkar hänga ihop med nypriserna i USA. Beror antagligen på att många åker själva/känner nån som åker/har släktingar i USA.
Jag upplevde det i våras när dollarn gick upp - från en månad till nästa gick beg-priserna upp rejält, särskilt på eftertraktade gluggar som 24-70 2.8L t.ex. Skulle tro att vi kommer börja se dem på annonsmarknaden för under 8.000 rätt snart när nypriset i USA börjar närma sig 9.000.
/Carl
 
Hej,
jag skulle tro att begagnat-priserna påverkas tidigare. De verkar hänga ihop med nypriserna i USA. Beror antagligen på att många åker själva/känner nån som åker/har släktingar i USA.
Jag upplevde det i våras när dollarn gick upp - från en månad till nästa gick beg-priserna upp rejält, särskilt på eftertraktade gluggar som 24-70 2.8L t.ex. Skulle tro att vi kommer börja se dem på annonsmarknaden för under 8.000 rätt snart när nypriset i USA börjar närma sig 9.000.
/Carl

jag tror precis som du. Förra våren köpte man t ex 24-105L helt i nyskick begagnad för 6500 kr, 35/1,4 och 50/1,2 kunde jag köpa båda för 7500 kr st och då verkade säljaren inte ha köpare direkt i alla fall. Nu verkar ju folk köpa dem för 2-3 tusen mer än då, vilket ju bara är drygt ett år sedan.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.