Annons

DOF Nikon D3100?

Produkter
(logga in för att koppla)

good

Medlem
Undrar om nån vet hur man hittar DOF på nikon D3100. Om det finns?
Tydligen finns det en knappt på canon men nåt sånt har inte jag hittat. Har bläddrat igenom menyn på kameran men inte lyckats hitta nåt.
Kör med DOF calculator på telefonen just nu..
 
Undrar om nån vet hur man hittar DOF på nikon D3100. Om det finns?
Tydligen finns det en knappt på canon men nåt sånt har inte jag hittat. Har bläddrat igenom menyn på kameran men inte lyckats hitta nåt.
Kör med DOF calculator på telefonen just nu..
Är inte det en funktion Canon har?
Fokusera 1 & fokusera 2 sedan anpassar kameran fokus o bländare så att allt blir skarpt från 1 till 2.
 
Jaha. Är det DoF preview som frågan gäller? På min 600D är det en knapp som sitter bredvid knapplåset för objektivet.
 
Jaha. Är det DoF preview som frågan gäller? På min 600D är det en knapp som sitter bredvid knapplåset för objektivet.
Är det knappen för skärpedjupskontroll (som jag kallar den) som avses så sitter den på Nikon ungefär där högerhandens ringfinger hamnar när man håller kameran . Men skärpedjupskontrollen finns bara på de lite mer avancerade modellerna om jag förstått rätt, dvs D90, D300, D7000 osv.
Å andra sidan är det enligt min mening inget att sörja över om den saknas. Knappen bländar bara ner objektivet till förvalt värde så sökarbilden blir mörkare. Det går inte att bedöma skärpedjupet för fem öre. Som tur är går det att programmera om knappen till någon vettigare funktion. Antar att det är samma med de Canonmodeller som har motsvarande onödiga knapp.

Anders W
 
Är det knappen för skärpedjupskontroll (som jag kallar den) som avses så sitter den på Nikon ungefär där högerhandens ringfinger hamnar när man håller kameran . Men skärpedjupskontrollen finns bara på de lite mer avancerade modellerna om jag förstått rätt, dvs D90, D300, D7000 osv.
Å andra sidan är det enligt min mening inget att sörja över om den saknas. Knappen bländar bara ner objektivet till förvalt värde så sökarbilden blir mörkare. Det går inte att bedöma skärpedjupet för fem öre. Som tur är går det att programmera om knappen till någon vettigare funktion. Antar att det är samma med de Canonmodeller som har motsvarande onödiga knapp.

Anders W
Nej, jag tror inte att det är skärpedjupskontrollknappen som efterfrågas av TS.

Knappen är inte onödig bara för att du inte använder den. Skulle tro att macrofotograferna är glada för funktionen.
Dessutom kan man få funktionen även om man saknar knappen. Det kräver ett objektiv med manuellt ställbar bländare.
Ställ in bländaren på objektivet o lossa objektivet liiite försiktigt. Alltså inte lossa helt o sedan är det bara att titta i sökaren så ser du bländarens effekt.
 
DOF-preview finns inte på D3100. Om man tar bilder via liveview så kan man få motsvarande effekt men på ett mycket långsammare och mindre smidigt sätt: Om man t ex har f/2.8 i liveviewläget och tänker ta bilden i f/8.0, och vill "blända ner liveviewn" så byter man till f/8.0, går ur liveviewläget, går in i liveviewläget igen, och den resulterade bilden är då nedbländad. Fokusljupet blir precis så som liveviewbilden visar. Inte görsmidigt, men funkar för t ex landskapsbilder om man har stativ, och gott om ljus (så att den nedbländade bilden inte blir för mörk i liveviewn).
 
Så det finns en funktion hos Canon? där man kan mäter upp första punkt och andra punkt och kameran sätter rätt bländare och fokus, är ju riktigt smart! Finns inte på någon Nikon vad jag vet.
 
Det kom väl ngn gg på 90-talet.
Kanske Canon har patent, nej det verkar långsökt. För som arbetssätt har det funnits sedan fotografins barndom, fast man fick räkna/uppskatta själv. Jag har aldrig saknat en dylik funktion.
 
Så det finns en funktion hos Canon? där man kan mäter upp första punkt och andra punkt och kameran sätter rätt bländare och fokus, är ju riktigt smart! Finns inte på någon Nikon vad jag vet.

Japp. Det är den som kallas A-DEP. Man ställer in det på hjulet där du har Av och M etc.
Har aldrig använt den funktionen.
 
Är inte en skärpedjupskontrollknapp överflödig, när man kan kolla bilden direkt efter? Det går ju lika snabbt (nästan) att bränna av en exponering och kolla bilden på skärmen, som att trycka på skärpedjupskontrollknappen och kolla i sökaren! Sökaren blir dessutom nästan oanvändbar när den blir mörk.

A-DEP, däremot, är en funktion jag gärna skulle se även på ett Nikon-hus! Den gör något fotografen inte sjäv kan göra utan att iterera. Det går ju visserligen också, men i alla fall.

Per.
 
Är inte en skärpedjupskontrollknapp överflödig, när man kan kolla bilden direkt efter? Det går ju lika snabbt (nästan) att bränna av en exponering och kolla bilden på skärmen, som att trycka på skärpedjupskontrollknappen och kolla i sökaren! Sökaren blir dessutom nästan oanvändbar när den blir mörk.

A-DEP, däremot, är en funktion jag gärna skulle se även på ett Nikon-hus! Den gör något fotografen inte sjäv kan göra utan att iterera. Det går ju visserligen också, men i alla fall.

Per.
Håller helt med om skärpedjupskontrollknappen. Tycker den är helt oanvändbar (till allt). Har programmerat om den till att tillsammans med primärhjulet ställa in bildområde (24x36, 20x30, 16x24 etc). Använder funktionen rätt ofta.
Anders W
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.