Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

DNG=bättre kvalité?

Produkter
(logga in för att koppla)

bengt luthman

Aktiv medlem
jag satt och bläddrade i ett gammal nummer av tidningen Foto idag, det råkade vara numret där de recenserade K10. vid ett tillfälla skrivs det att man utan problem kan dra upp bilderna i A3 och även större. med tillägget "i synnerhet om man använder sig av DNG formatet och adobe camera raw".

jag har kört båda formaten, och använder ACR men jag kan inte påstå att jag märkt någon direkt skillnad.
någon som tror sig veta något mer om det här eller hade karln helt enkelt fel?

Jag tror att det har den enkla förklaringen att det inte fanns stöd för Pentax RAW-format i ACR när testet gjordes. Då var de tvugna att använda Pentax egna RAW-konverterare istället för PEF vilket inte gav samma resultat som med DNG i ACR.

Det är nog bara en dåligt formulerad mening som man lätt kan misstolka.

Mikael Risedal visade i någon tråd att han ansåg att C1 plockade ut mer information ur RAW-filerna än ARC.
Därför har jag gått över till att framkalla i C1
och har provat både PEF och DNG, min personliga åsikt är att DNG-filerna ger bättre färger och mer skärpa.
Man kan säkert ställa in ARC:n så att den ger bättre resultat, men vid "tryck på knappen framkallning" tycker jag att C1 och DNG ger bäst resultat.

Micke.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar