Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

DLSR Rigg - Axel Rigg

Produkter
(logga in för att koppla)

drejjan

Aktiv medlem
http://www.youtube.com/watch?v=KW2DY36eMxo

Det bör ju gå att göra på något enklare sätt, ska så fort jag är ledig (vilket troligtvis är aldrig) från jobbet försöka mig på att bygga en fullständig filmrigg, steadycam, axelrigg, followfocus mm. Vet inte om jag ska göra en tråd för varje komponent eller en för varsin?

Har ni några tips på hur man kan göra? Det enklaste är väl om man bara sätter en böjd stav från axel, och längst fram sätter man en eller två "pinnar" nedåt, och sedan något fäste på den? Lite slarvigt förklarat men måste i säng och ville göra tråden innan jag går och lägger mig så jag förhoppningsvis har några svar här när jag kommer tillbaks imorgon kväll :)

Tips & tricks på allt som har med att filma med DLSR att göra?

När jag var ute och filmade igår, helt på frihand, kom jag på en smart lite idé (som jag med all säkerhet inte är den första som kommit på), vilket går ut på att helt enkelt sätta kamerabandet runt huvudet, och hålla kameran utsträckt. På så vis stabiliseras kameran, och det blir stadigare än om du håller på helt fri hand :)

Det där låter som en variant av snörstativ. I st f band runt huvudet anväder man ett snöre som når till marken och som man ställer sig på och spänner snöret. Fungerar i varje fall med stillbiidskameror, har ingen erfarenhet av videokameror.

Olle

Det där låter som en variant av snörstativ. I st f band runt huvudet anväder man ett snöre som når till marken och som man ställer sig på och spänner snöret. Fungerar i varje fall med stillbiidskameror, har ingen erfarenhet av videokameror.

Olle

Det var ju också en idé! Dock gäller ju det endast stillastående, och jag gick runt och filmade igår. Och vid stillastående kan man ju lika gärna använda ett riktigt stativ, så snörstativet går då i lä enligt mig. Men bra tanke iaf! =)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar