Annons

Djur?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ametist

Ny medlem
Får fotografen lämna ut bilder på mitt djur hursomhelst och får det skrivas en felaktig bildtext till bilden av mitt djur? Vilka regler gäller just för ett djur, har jag möjlighet att hindra att det publiceras bilder på djuret i oseriösa sammanhang även om bilden är tagen före jag köpte det?

Jag har två mycket speciellt tecknade hästar (tigrerade = prickiga) som jag ställer ut på utställningar och eftersom jag arbetar för att kunna använda dom i avel i framtiden så är jag mycket mån om deras rykte. Klart att jag vill att bilder ska vissas och tas då dom placerat sig, men jag vill inte att dom figurerar i negativa samanhang såklart.

Jag skulle inte tro att du har några rättigheter att stoppa publicering eller försäljning av bilder på din häst, särskillt inte om bilderna var tagna innan du köpte den.

Rättighetrna till bilden ligger alltid hos fotografen och en häst kan knappast falla under PUL och jag tror inte heller att lagen om bild och namn i reklam fungerar här. Kanske man kan stämma för förtal eller liknande om personen hävdar att hästen på bilden bara ger dålig avkomma eller liknande men det är ju först efter publicering och då är redan skadan skedd.

Greven

ANNONS