Annons

Djupgående litteratur

Produkter
(logga in för att koppla)

Sinuslinus

Aktiv medlem
Jag skulle vilja hitta en bok som ingående tar upp hur olika filmtyper fungerar, hur framkallaren fungerar och hur den påverkar filmen.
Det ska beskriva av fysiken bakom teknikerna, typ den reaktionen uppstår då och då blir det så. Det kanske är lite kemi också men det spelar ingen roll.
Det ska helst vara jättedjupt om ni förstår.
Det ska vara basen till ett större skolarbete.
Har lånat en bok om Sensitometri på biblioteket som

Om ni inte vet någon titel eller författare har ni någon aning var man kan låna sådana böcker i Stockholm? konstfack? Kulturama?

Tacksam för alla tips.

Jag har läst "Basic photographic materials and processes" av Leslie Stroebel... den handlar om det du söker.

du tipsade om den när jag ställde frågan första gången men jag är intresserad av andra böcker.

Du vet inte hur man får tag i boken?
Enligt Konstfacks hemsida så har inte deras bibliotek den.

Jag kan rekommendera två olika böcker, båda skrivna av Per Lundqvist. Den ena heter Mörkrumsteknik(tror jag) den andra heter FOTO:Min Hobby.

Det precis såna böcker jag inte vill ha, dvs läroböcker i praktiskt fotografering.

Var på biblioteket en andra gång och nu hade de fått in lite mer litteratur som verkar passa uppgiften perfekt.
Photographic Processing Chemistry av LFA Mason och Science and Technology of Photography sammanställd av Karlheinz Keller.
Massor med spännande läsning som jag bara kommer förstå en bråkdel av :).

Jan:
Boken du skrev om ska finnas på KTHs bibliotek så då blir det ännu mer att läsa.
Är det intressant så är det kul så hoppas att det är intressant.

Den bok som de flesta nämner i Photo.net angående dylika frågor är "The Film Developing Cookbook" skriven av Stephen G Anchell och Bill Troop.

Innehållförteckning:
1. Developer Catagories
2. Films
3. Developer Ingredients
4. Development Procedurs
5. Solvent Developers (Fine Grain)
6. Non-solvent Developers (High-Definition)
7. Super-fine Grain Developers
8. Tanning Developers
9. Special Developers
10. Increasing Film Speed
11. Document Films
12. After Development Processes: Stop Baths, Fixers, Washing

Boken är en bibel. Går igenom hur olika på marknaden existerande filmer reagerar på olika typer av framkallare. Photax säljer den. Har läst den och visst är den bra, men kräver sina omläsningar...

Erik

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar