ANNONS
Annons

Djävulsröd katastrof

Produkter
(logga in för att koppla)

jakob gawlik

Aktiv medlem
Kanske inte katastrof, men ändå..
¨
Tog ett par bilder på KB igårkväll, normal scenbelysning, dock med kraftigt rött ljus framifrån på artisterna. Bilderna är fullständigt överröda. Jag förstår inte riktigt vad som påverkar detta. De foton där jag har bakgrund med är bakgrunden normal. Men det röda ljuset får min kamera att flippa ut fullständigt.

Bilden är tagen som följer:
D70, 1/50s f/4,5 ISO 1600, White wedding, 70-300ED AutoWB.

Kan det vara vitbalansen som inte reder ut det här eller är det något annat? Jag testade med lite olika inställningar, bl.a utan White wedding, annan WB och liknande. Vad har hänt här???
 

Bilagor

  • red_devil.jpg
    red_devil.jpg
    42.5 KB · Visningar: 753
Jag gissar att du har sparat i JPEG-format direkt.

Den automatiska vitbalansen ser ut att inte ha klarat av det svåra ljuset. Frågan är om det hade gått att fixa det ens med manuell vitbalans i och med att det fanns ett kraftigt rött ljus på motivet.

Det finns ju en gräns för hur mycket det går att kompensera färgbalansen med vitbalansering.

PD
 
Vad har du använt för ljusmätning?
Det ser ut som att den röda (och delvis den gröna) kanalen är kraftigt överexponerade.
Har du använt matrismätning är det säkerligen det som är problemet.
Att använda spot och mäta på huden är att föredra.
 
När det är så extrema ljusförhållanden som vid konsert blir det ofta problem med den automatiska vitbalansen, även om jag aldrig fått så extrema bilder som dina, men jag kör ju canon, he he ;-)
Mitt tips är att köra manuell inställning av vitbalansen samt lagra bilderna i raw-format för att enkelt kunna korrigera i efterhand. Detta är ju svårt att fixa till nu, men kan vara ngt att testa till nästa gång.

mvh
Patrik

Ett sätt som du kan rädda bilderna på är att göra om dem till Sv/v.
 
Jo, jag sparade i jpg direkt. Det är ingen katastrof, för jag hade endast amatörintresse av att vara där och fota. Men jag hade gärna vetat hur jag ska undvika det nästa gång.

Kan det vara så att kameran bilderna är rejält överexponerade i det röda området för att kameran inte riktigt klarar av att mäta rött ljus lika bra? Jag har några underexponerade bilder som ser lite bättre ut.

Nåja, övning ger färdighet. Gör om gör rätt :)
 
Njae, den mäter inte fel i rött utan det är snarare så att den har försökt göra en balancerad exponering mellan den svarta bakgrunden och den ljusa artisten och har därför offrat täckning (överexponerat) i artisten för att försöka få med information ur bakgrunden...

Det du ska göra är att slå om den på spotmätning, eller alternativt, centrumvägd mätning med en 6mm's radie.
Sen när du fotar så "halvtrycker" du på artisten för att kameran ska låsa exponeringen (så vida du ni inte slagit av detta) och sen komponera om som du vill ha bilden utan att släppa avtryckaren.
 
Jo, jag använde matrismätning. Det är ju klart att det är det som galet, uff! Att jag inte tänkte på det...

OK, tack för alla tips! Det är svårt att komma rätt på det första gången man fotar så extrema ljus som på en konsert.

/Jakob
 
En bidragande orsak kan vara att du (kanske) kört med sRGB-läge; jag har märkt liknande på motiv med extremt röda föremål - den färgrymden räcker inte riktigt till alla röda nyanser och det smälter ut. Testa AdobeRGB nästa gång, speciellt om du vill köra endast JPEG.
 
Hoppas du inte misstycker, men jag gjorde om din bild till Sv/v lite snabbt. Tycker den gör sig ganska bra i sv/v (ökat kontraster mm)

Mvh
Patrik

PS! Tyvärr var det svårt att göra ngt bra av skjortan då den var alldeles för utfrätt.
 

Bilagor

  • red_devil sv-v.jpg
    red_devil sv-v.jpg
    39.4 KB · Visningar: 532
Senast ändrad:
jakob gawlik skrev:
på KB igårkväll, normal scenbelysning, dock med kraftigt rött ljus framifrån på artisterna. Bilderna är fullständigt överröda.


men....
om scenljuset var kraftigt rött...har du försökt göra bilderna rödare...
ev använda selektiv färg eller nyans mättnad för att dämpa det röda...

om ljuset på artisten var monokromt rött... så finns det ju inte annan färg där eller??

/b
 
@Patrik
Jag misstycker verkligen inte!
Bra ide, tack! Ska se om jag kan rädda några av bilderna på det sättet.

@Bertil
Bra ljusfilter är hyfsat effektiva på att stänga ute andra färger. Där finns lite grönt i bilden, men annars är det tomt på information. Jag testade med mättnad och selektiv färgändring, men bilderna är alldeles för överexponerade.
 
Kan det vara så att det ljus du ser är en blandning av flera olika lampor och du ser ljuset över tiden. Lamporna drivs troligen med 50Hz spänning och du har fotat i 1/50 s och får nu helt plötsligt se ljuset momentant istället för över tiden.

Detta var bara en tanke, och jag vet inte om det stämmer. Det kanske låter mer troligt om färgtemperaturen varierar mycket i dina bilder, för i så fall kan man ju anta att du har fått olika momentanbilder och därmed olika ljus.

PN
 
50HZ spänning

Skall försöka vara juste och inte märka ord.
Om lamporna är drivs av vanligt nät blinkar de med frekvensen 100Hz (2ggr per nätperiod). Detta påverkar inte dina bilder. Dessutom har lamporna såpass lång efterlysningstid att de i praktiken inte blinkar märkbart. (Testa genom att dra ur sladden).

Det går mycket bra att fotografera i glödlampsljus även med avsevärt kortare tider.

/AnWi
 
Det som hänt är ju att stora områden i bilden har fått den röda kanalen överexponerad och de två andra kanalerna underexponerade, ingen bildinfo överhuvudtaget alltså. Undrar om du inte skulle få fram lite mer info om du gjorde raw-omvandlingen lite annorlunda.

S/V version där jag bara plockat bort den röda kanalen:
 

Bilagor

  • reeeed_mod1.jpg
    reeeed_mod1.jpg
    41.9 KB · Visningar: 112
Möjligheten till att fota RAW och sedan pillra med vitbalansen i efterhand är en av de stora fördelarna med digitalfoto, tycker jag. Kanske kan du redan "teorin", men det som kamerans sensor registrarar mäts och lagras i 12 bitar (per kanal), dvs 2^12=2048 olika "nivåer". När man gör om detta till JPG så minskar man ned till 8 bitar, dvs 2^8=256 nivåer. För att så att säga pricka in dessa 8 bitar bland de 12 så använder man vitbalansinformation från kameran (och/eller bilden) och försöker tolka färg och ljusinnehåll i bilden. När denna "gissing" misslyckas kan det bli konstiga resultat.

Obs att hade du fotat med film så är liksom vitbalansen inbyggd i filem i form av dess förmåga att ta till sig olika färgat ljus. Om filmen hade varit av negativtyp så kan man dock göra motsvarande justering när man kopierar bilden till papper, men det du enkelt kan göra "digitalt" med hjälp av diverse trick i datorn är rätt komplicerat att göra i kopieringsprocessen eftersom det skulle motsvara inte bara att filtrera ljuset man belyser papperet med utan också att jobbar med papper med olika kontrast mm.

Delar i digiatl bilden som rak upp och ned är överexponerade (dvs har nått "taket" och blivit helt vita (eller helt röda, blåa eller gröna)) går dock inte att göra något åt, hur mycket man än pillrar man sina bitar och kurvor).
 
En version där de delar av rödkanalen som inte är överstyrda är inmixade:
 

Bilagor

  • reeeed_mod2.jpg
    reeeed_mod2.jpg
    41.1 KB · Visningar: 110
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar