Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
DIY: Quikdraw
- Trådstartare Rommel
- Start datum
Helmetrock
Aktiv medlem
Det vore kul med lite närbilder och beskrivning på vad du byggt och av vad! Det ser intressant ut!
Rommel
Avslutat medlemskap
Skrev ju att det var en prototyp. Ja bakre locket på objektivet ska sitta där. Det är en mellanring som jag borrat i för att testa hållbarhet och se prototypen.
Hela anordningen är makrotuber. Så den delen som kopplar bakre locket är den delen jag kommer använda till slutanordningen. Dvs 3 delar, bakre lock+fästet till den+fästet till objektiv.
Bilder kommer så fort jag löst en del praktiska saker. Ex så ska den inte sitta med rep
Edit: Makrotuberna är metall rak igenom och kostar 59 kr
/Stefan R. Nilsson
Hela anordningen är makrotuber. Så den delen som kopplar bakre locket är den delen jag kommer använda till slutanordningen. Dvs 3 delar, bakre lock+fästet till den+fästet till objektiv.
Bilder kommer så fort jag löst en del praktiska saker. Ex så ska den inte sitta med rep
Edit: Makrotuberna är metall rak igenom och kostar 59 kr
/Stefan R. Nilsson
Dead_Silent
Aktiv medlem
Mycket stilig DIY-lösning! Ser jättebra ut! Hur tillförlitliga är gummibanden? Finns det risk att de går av, eller går det att göra med t ex buntband istället som man vet håller för stora påfrestningar?
Rommel
Avslutat medlemskap
Tack. Finns en del andra gummiband. Ska ha lite starkare. Dessa är för vanliga sysaker.
Gummibandet är endast till för att dra upp anordningen när inget objektiv sitter på. Den hjälper även till att hålla tillbaka när man skruvar av och på.
Linan som löper parallellt med Gummibandet är längre och det är denna som håller upp allt. Det finns två st, en på var sin sida som backar upp varandra.
Linan ska ersättas med en lina från min grästrimmer.
Låset är stabilt och så har jag förstärkt fjädringen till låset med pappersbitar så den inte glappar alls.
/Stefan R. Nilsson
Gummibandet är endast till för att dra upp anordningen när inget objektiv sitter på. Den hjälper även till att hålla tillbaka när man skruvar av och på.
Linan som löper parallellt med Gummibandet är längre och det är denna som håller upp allt. Det finns två st, en på var sin sida som backar upp varandra.
Linan ska ersättas med en lina från min grästrimmer.
Låset är stabilt och så har jag förstärkt fjädringen till låset med pappersbitar så den inte glappar alls.
/Stefan R. Nilsson
Dead_Silent
Aktiv medlem
Aha! Det låter smart och genomtänkt! Det skulle vara gött med en detaljerad guide med närbilder alternativt en video som visar tillverkningsprocessen mer i detalj.
Helmetrock
Aktiv medlem
Bra jobbat, en sån får man nästan prova att bygga
Rommel
Avslutat medlemskap
Så nu var 2 av 3 "Quikdraws" ihopsatta. Liten video. Har även testat hållfastheten och slitage för banden jag använt. De tål en hel del!!!
Iaf Nylonsnöre, resårband, bälte, makrotub, sax och ett bakre obektivlock är ingredienserna.
https://www.dropbox.com/s/q137ogaw2lgo9x8/2012-09-24 20.42.24.mov
/Stefan
Iaf Nylonsnöre, resårband, bälte, makrotub, sax och ett bakre obektivlock är ingredienserna.
https://www.dropbox.com/s/q137ogaw2lgo9x8/2012-09-24 20.42.24.mov
/Stefan