Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

DIY: Quikdraw

Produkter
(logga in för att koppla)

Rommel

Avslutat medlemskap
Om man tycker som jag att Quikdraw är en bra ide särskilt vid bröllopsfotogrsfering och endast använder ett hus under tiden.
Visar här prototypen. Ska finslipa den en aning. Och ja anordningen är stabil och låset är bra.
Kostnad för 3 st anordningar inkl bälte och frakt. 230 kr.

ImageUploadedByTapatalk1347394536.799571.jpgImageUploadedByTapatalk1347394550.916229.jpgImageUploadedByTapatalk1347394563.979595.jpg

/Stefan R. Nilsson

Skrev ju att det var en prototyp. Ja bakre locket på objektivet ska sitta där. Det är en mellanring som jag borrat i för att testa hållbarhet och se prototypen.
Hela anordningen är makrotuber. Så den delen som kopplar bakre locket är den delen jag kommer använda till slutanordningen. Dvs 3 delar, bakre lock+fästet till den+fästet till objektiv.
Bilder kommer så fort jag löst en del praktiska saker. Ex så ska den inte sitta med rep ;)

Edit: Makrotuberna är metall rak igenom och kostar 59 kr ;)

/Stefan R. Nilsson

Mycket stilig DIY-lösning! Ser jättebra ut! Hur tillförlitliga är gummibanden? Finns det risk att de går av, eller går det att göra med t ex buntband istället som man vet håller för stora påfrestningar?

Tack. Finns en del andra gummiband. Ska ha lite starkare. Dessa är för vanliga sysaker.
Gummibandet är endast till för att dra upp anordningen när inget objektiv sitter på. Den hjälper även till att hålla tillbaka när man skruvar av och på.
Linan som löper parallellt med Gummibandet är längre och det är denna som håller upp allt. Det finns två st, en på var sin sida som backar upp varandra.
Linan ska ersättas med en lina från min grästrimmer.
Låset är stabilt och så har jag förstärkt fjädringen till låset med pappersbitar så den inte glappar alls.

/Stefan R. Nilsson

Aha! Det låter smart och genomtänkt! Det skulle vara gött med en detaljerad guide med närbilder alternativt en video som visar tillverkningsprocessen mer i detalj.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar