Annons

DIY jätteblixt billigt!

Produkter
(logga in för att koppla)

MeTeX

Aktiv medlem
Har funderat lite på att bygga om/bygga till så man kan synka ett stort stroboskop ämnat för disco och nattklubbs bruk till att funka som fotoblixt, typ denna.

http://www.ljudia.se/Product/Product.aspx?id=80895

Det jag undrar är vad för olika inställningsmöjlighetet av "blixten" är önskvärt att ha?
Vi talar inte om nån avanserad automatik utan vad är det mest grundläggande för att få någon sorts praktisk användning av det.

Men finns det något praktiskt värde i en sådan konstruktion kan det vara användbart?
Svåraste frågan jag har är hur kraftigt/starkt skulle det bli?

Målet vore att få till en liten batteridriven låda som ansluts mellan en ej modifierad stroblampa och ett standard blixtsynkutag och producera några enheter om intresse finns?
Då stroboskopen har ingång för att synka flera stroboskop för "discobruk" tror jag det kan vara möjligt.

Varför inte ett normalt flodljus istället så du ser effekten på engång. Är det för värmens skull?
1200 w kanske låter mycket men går inte att jämföra med ett par studioblixtar. Dessutom är det du länkade till svårt att diffusera och rikta.

Troligtvis, jag har inte så bra koll på ljusättning m.m men har pysslat med urladdningslampor (metallhalogen) inom andra områden som väl är en av dom effektivaste typ av högeffektsbelysning ( =ej LED) som finns, där ger en urladdningslampa 5-7ggr så mycket ljus som en glödlampa, men även det är svagt om man jämför vad man åstadkommer med en lite blixt.

Jag har svårt att översätta hur starkt en blixt lyser upp men kan tänka mig att den erfodliga effekten är 50-100ggr eller mer, högre för att få motsvarande ljus med "kontinuerligt" ljus..??

Om man med flodljuset på 1200 watt får en bra exponering av modell på 1/10 sekund tex, så behöver en blixt bara 120 ws för att få samma effekt. Med fördelen att modellen inte blir suddig om hon rör sig, då hon belyses så kort tid ( ca 1/750 sek men det beror lite på blixt och styrka ).

Frågan är ju om de utlovade 1500W är om man skulle köra den där stroben kontinuerligt eller om det är snittförbrukningen om man kör t.ex. 12 blixtar/s.

Om det är det senare så får man ju mycket större effekt när lampan väl lyser. Hur mycket beror ju på brinntiden förstås.

Om man skulle begränsa laddtiden till min 1-2sek så skulle nog röret palla med mycket kraftigare urladdning (bygga på större kondensatorbank) medeleffekten hålls konstant.

Men en effektreglering måste nog till också?

Jag följer tråden med stort nöje, har själv lite skrot som ligger sedan man lirade plattor..

/Ljungdahl

45 w är ju ingenting. Då är det bättre med 80ws slavblixt från Photax ( ser ungefär likadan ut ) för 369:-

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar