Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

DIY Boblbee

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan Törnkvist

Aktiv medlem
Hejsan!
Jag åker mycket skidor och har nyligen även börjat ägna mig åt longboardåkande. Detta är två aktiviteter jag gärna skulle vilja fota men jag känner att mina väskor inte ger tillräckligt mycket skydd om väska skulle hamna mellan mig och asfalten alt. en sten. Därför undrar jag om ni har några idéer på hur man kan tillverka en lösning likt Boblbee eller något annat som löser problemet.

Kravet på väskan är att den ska sitta fast på kroppen (dinglande väskor när man åker är enormt irriterande), den ska skydda kameran mot det mesta samtidigt som den är lättåtkomlig samt rymma systemkamera med monterat objektiv + minst ett objektiv och lite tillbehör.

Har redan en kameraryggsäck som liknar Lowepros Fastpack-serie om man vill utgå från den.

Hoppas det finns några hjälpsamma uppfinnarhjärnor där ute!

mvh Johan
 
Hårdskalsväskorna är ju ganska "grunda", jag har problem med att få plats med vissa delar av utrustningen på "höjden" i både PD och Megalopolis. de blir som knölar i ryggen på en.

Vill du ha mer skydd i en "vanlig" väska får du hitta något material som har en styv och en mjuk sida, jag skulle kanske föreslå ett laminat av (fritt fantiserande) Ikeas tunnaste skärbrädor (PE-material) och ett tunt liggunderlag. Kontaktlim fäster på PE om man treatear ytan först - eller drar ett par ordentlga drag med ett RIKTIGT grovt sandpapper.

Har själv både och, men mina PD är fär små för dator+kamera, och megalopolisen sitter inte bra på mig. Funderar på en ProCam, men tycker att den ger för lite skydd mot våld bakifrån. PD'n använder jag enormt mycket när jag reser med mindre utrustning också, eftersom den är inbrottsäker bakifrån, och jag har massvis med tillbehörsfästen.

Nackdelen med en hårdskalsväska är att allt våld som träffar bakifrån fortplantas in i ryggen på dig om du har kantiga hårda saker (typ en kamera...) i väskan. Fick ett rejält blåmärke efter att ha haft kameran i väskan när jag halkade in i ett träd i en back i vintras.

Du borde ta en ordentlig funderare på ett mindre system som t.ex en NEX eller t.o.m en µFT-kamera. Det börjar dyka upp bra objektivsortiment till båda systemen nu.
 
Anledningen att jag postat detta i just Gör det själv delen av forumet är ekonomin, så varken Boblbees kamerainsatser eller ett nytt system ligger inom budgeten, går fortfarande på gymnasiet och har inget jobb nu till sommaren. Så det blir mindre pengar men mer tid till ett projekt.

Skärbräde-idén låter däremot fullt möjlig! Får fundera lite på detta...
 
ANNONS