Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ditt bästa enkla tips?

Produkter
(logga in för att koppla)

Arlemo

Aktiv medlem
Är det någon som vill dela med sig av sitt bästa enkla tips, sin bästa ”nyupptäckt”? Alla fotorelaterade kategorier välkomna!

Själv skulle jag säga något så enkelt som en bönpåse! Ett enkelt, gammalt knep som ger ett ovärdeligt stöd om du saknar stativ, eller om stativet är ivägen. Spar vikt vid resa genom att ta med en tom påse (kuddöverdrag m dragkedja exvis) som du fyller med bönor el liknande på plats. Lägg den på taket på safarijeepen, mot en lyktstolpe, på en sten et c, kameran ovanpå, sikta och skjut!

Avsluta med en lokal böngryta av lokalt recept, åk hem med lätt väska och kolla igenom dina skarpa bilder ;-)!

Läs kameramanualen!

Det kan låta sarkastiskt, men det är verkligen många som missar mycket av kamerans möjligheter genom att tro att de kan allt från början. Det är alltså mitt bästa tips, även om det inte riktigt hör till ämnet.
Det tog rätt lång tid innan jag upptäckte kamerans auto ISO-funktion, på grund av att jag inte läst manualen ordentligt. Nu tycker jag att det är den bästa funktionen som finns!

Lära sig att använda sig av blixt, framförallt som upplättning. Jag använder mestadels blixt när det är mycket solsken men inte gärna när det e mörkt... Finns hur mycket bra som helst att lära sig använda den på.

Och som ovanstående sade, läs manualen eller gå en kurs! Lär man sig hur grejjerna fungerar så kan man lättare få till de bilderna man själv vill ha.

MVH

Johan

Borra två små hål nära ytterkanterna på stativfästet på det himske-tunge-telet. Trä i två små nyckelringar. Skaffa en bred rem med karbinhakar och sätt i ringarna. Voilá! Bära allt på magen utan att telets vikt hänger i bajonetten.

Nödstativ; Ta loss ena haken - slå remmen om en lyktstolpe och vira den runt remmen mellan stolpen och telet. Voilá! Bra stöd - utan att telet tar i stolpen, och med viss möjlighet till "panorering".

Bära kamera

Har "tillverkat" ett enkelt sett att slippa bära min kamera runt nacken. Har själv gjort min rygga och i axelremmarna fanns det redan från början två ringar i lagom höjd för att sätta två karbinhakar i plast(plockade från en gammal väska)
Dessa sydde jag fast i kamera remmen på lagom höjd.När jag nu bär kameran under längre tider runt nacken hakar jag helt enkelt fast kameran i ringarna och slipper på så sätt bära tyngden runt nacken utan lägger hela vikten på mina axlar.

Re: Bära kamera

hj.cs skrev:
Har "tillverkat" ett enkelt sett att slippa bära min kamera runt nacken. Har själv gjort min rygga och i axelremmarna fanns det redan från början två ringar i lagom höjd för att sätta två karbinhakar i plast(plockade från en gammal väska)
Dessa sydde jag fast i kamera remmen på lagom höjd.När jag nu bär kameran under längre tider runt nacken hakar jag helt enkelt fast kameran i ringarna och slipper på så sätt bära tyngden runt nacken utan lägger hela vikten på mina axlar.

Det var ett bra tips! Det gör också att inte kameran dinglar så mycket i sidled eller framåt om man böjer sig ner. Jag ska prova något liknande under skidsäsongen. Fast jag sätter nog fast karbinhakarna i ryggsäcken istället för i kameraremmen.

Re: Bära kamera

hj.cs skrev:

Låter smidigt.. kan du slänga upp en bild på hur det ser ut? :p

Jag som använder olika fasta objektiv är min plastplatta med ett 24x36 mm hål i, ombärligt.
Med den "zoomar" jag och kan bestämma bildutsnitt och brännvidd med stor säkerhet ner till 28 mm brännvidd.

Lars Broman skrev:
Jag som använder olika fasta objektiv är min plastplatta med ett 24x36 mm hål i, ombärligt.
Med den "zoomar" jag och kan bestämma bildutsnitt och brännvidd med stor säkerhet ner till 28 mm brännvidd.

Är det så enkelt att det är avståndet mellan ögonen och plattan som motsvarar brännvidden? I så fall skulle man alltså göra samma trick för till exempel en Nikon D-50 genom att skära ut 23,7 × 15,6 mm?

perstromgren skrev:
Är det så enkelt att det är avståndet mellan ögonen och plattan som motsvarar brännvidden? I så fall skulle man alltså göra samma trick för till exempel en Nikon D-50 genom att skära ut 23,7 × 15,6 mm?

Joo, så är det nog.
Men de flesta som har en D50 använder väl kitoptiken (=zoom)?

Lars Broman skrev:
Joo, så är det nog.
Men de flesta som har en D50 använder väl kitoptiken (=zoom)?
Jovisst, men "D50" var bara ett exempe. D200 har samma bildsensorstorlek, så jag kunde skrivit det i stället.

Det viktiga var principen, som ju numera framgått.

Bra och enkelt trick. Själv brukade jag förr hålla ut händerna med med raka armar och inövade avstånd mellan händerna för att göra samma sak. Jag vill minnas att om tummarna möttes, så var det ung 50 mm.

Med format mindre än 24x36mm, exvis 23,7 × 15,6 mm, blir det problem då brännvidden för normaloptiken är ca 34mm.
Det blir svårt komma tilräckligt nära om man vill använd vidvinkel.
Ett alternativ är att göra öppningen dubbelt så stor och halvera avståndet för att få rätt brännvidd.

En glaslös diaram med borrat hål och snöre däri är utmärkt. Finns 23,7 × 15,6mm diaramar?
Med APS-C (23,7x15,6) är det bara att gångra med ,65.
Ni klarar väl huvudräkning.......

Bära kamera

Hej!
Jag får be om ursäkt för att jag inte sett din fråga innan, men här kommer en bild på det hela.
Hälsn. Hans
PS. Har precis bytt rygga(Igår)och kommer därför att behöva flytta ner fästena något

Bilagor

• bäranordning.jpg
    bäranordning.jpg
    35.6 KB · Visningar: 545
Lars Broman skrev:

- Okej, jag vurmar inte för matteformler.
Jag antar att du har en kamera med småbildformat och bildsensor 24x36 mm.

a) Jag har en bildsensor på 22,2 x 14,8 mm. Är det bara att skapa en mall efter den storleken då?

b) På vilket sätt får du reda på vilken brännvidd det ska vara?

Per skrev:
Är det så enkelt att det är avståndet mellan ögonen och plattan som motsvarar brännvidden?

c) Ponera att jag gillar utsnittet när "plattan" är 15 cm från ögonen, hur vet jag vilken brännvidd det blir? Blir det 15, eller?!

Som sagt, såna här saker är inte min styrka...

Kul om någon kunde förklara, för idén verkar smart. Jag använder också fasta gluggar.

Arlemo skrev:
Är det någon som vill dela med sig av sitt bästa enkla tips, sin bästa ”nyupptäckt”? Alla fotorelaterade kategorier välkomna!

Själv skulle jag säga något så enkelt som en bönpåse! Ett enkelt, gammalt knep som ger ett ovärdeligt stöd om du saknar stativ, eller om stativet är ivägen. Spar vikt vid resa genom att ta med en tom påse (kuddöverdrag m dragkedja exvis) som du fyller med bönor el liknande på plats. Lägg den på taket på safarijeepen, mot en lyktstolpe, på en sten et c, kameran ovanpå, sikta och skjut!

Avsluta med en lokal böngryta av lokalt recept, åk hem med lätt väska och kolla igenom dina skarpa bilder ;-)!

Mitt tips, nyupptäckt, nej,
men återupptäckt kanske.... ;)

Efter att ha startat på 1960-talet med en kamera och ett objektiv,
så kom se'n några år med grejer...
Som man måste ha!!
Såklart!
Och så en så'n där, och en...

Men bilderna blev färre,
och det blev ett velande varje gång!!

Bilder försökte jag skapa efter den utrustning/objektiv jag hade med/på kameran....

Nu sista 20 åren har klokheten kommit åter! ;)

Så tillbaka till ruta Ett alltså:
"En kamera, ett objektiv",
och då en kamera i en storlek, och med objektivstorlek,
som alltid kan bäras. (Innanför jackan vid regn)

Och det funkar alldeles utmärkt!! :)

Så mitt nygamla tips är,
skall du ta många bilder,
låt inte utrustningen förstöra för dig! ;)

Tre Ess skrev:
- Okej, jag vurmar inte för matteformler.
Jag antar att du har en kamera med småbildformat och bildsensor 24x36 mm.
a) Jag har en bildsensor på 22,2 x 14,8 mm. Är det bara att skapa en mall efter den storleken då?
b) På vilket sätt får du reda på vilken brännvidd det ska vara?
c) Ponera att jag gillar utsnittet när "plattan" är 15 cm från ögonen, hur vet jag vilken brännvidd det blir? Blir det 15, eller?!
... Jag använder också fasta gluggar.
OK, med en diaram på 24X36 och avståndet 10cm(=100mm) ögat/diaramen motsvarar det 100mm:s brännvidd och avstånd 50mm =50mm:s brännvidd osv.
För en digitalkamera med APS-C format blir det till att multiplicera med 0,65=(omräkningsfaktorn)
eller att använda sensorstorleken på hålet.
Jag har aldrig använt en APS-kamera men vet att det finns/fanns diaramar till den, om dom finns i dom 3 olika formaten vet jag ej.
Men ett bättre alternativ är att använda en svart plastskiva på 5X5cm eller 10X10cm (storleken kan anpassas till en bröstficka tex.) och stansa/skära ut formatet tex 22,2X14,8mm.
Sen är det bara att använda avståndet öga/ram och räkna om 3cm X10 = 30mm;s objektiv.
Om man vill använda en stor plastskiva säg 20X20cm eller en på 3X4cm beror på om man vill se omgivningen samtidigt eller bara koncentrera sig på/mörka bort omgivningen.
Sen är det bara att använda ett stålmåttband och kolla vad det behövs för brännvidd för månen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar