Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Display 450d?

Produkter
(logga in för att koppla)

MaryJay

Ny medlem
Jag har precis packat upp min nya Canon 450d och sitter och försöka förstå mig på alla inställningar.

En sak som jag inte kan hitta i bruksanvisningen är hur man ser motivet man ska fotografera direkt i displayen? Jag får bara fram det efteråt. Måste man titta i "hålet"?

Mvh. Marie

Det du frågar efter heter Live view. Kolla efter det i manualen.

Men annars är svaret på frågan "Ja". På en spegelreflexkamera tittar man i sökaren, eller hålet som du kallar den. Allt annat är inte till för normalt fotograferande, utan för speciella ändamål som makro (extrema närbilder) eller där man har kameran i ett sådant läge att det är omöjligt eller i alla fall obekvämt att titta i sökaren (på golvet, över huvudet etc.).

Tror du något annat än att du ska titta i sökaren finns faktiskt bara en utväg: Tänk om.

Hej! Marie

För att aktivera Live view

1. menu
2. 5te bilden den med skiftnycketl :p

sedan ser du Live View funk.inst Aktivera den...

För att sedan se på skärmen trycker du på mitten knappen "set"

nu ska det fungera...

//Dan

...men förvänta dig inte att fotografering sen görs på kompaktkamera likt sätt. Det finns ett "fokuserings-/spegelproblem" som gör att LV arbetar annorlunda på systemkameror jämfört med kompaktkameror. De flesta bilderna kommer du - liksom vi andra - säkert ta genom sökaren. Grattis till en riktigt bra kamera! :)

Tack för hjälpen! Nu har jag hittat Live View!

Jag förstår givetvis att det är lättare att titta i sökaren, men jag ska även använda kameran för fotografering av produkter till jobbet så jag ville bara testa funktionerna och se vilket som var lättast. Jag lär mig mer och mer hela tiden nu, klart beroendeframkallande! Det blir väldigt lätt snygga bilder med en sån här kamera! =)

/Marie

Ska du använda den till produktfotografering skulle jag rekommendera att du testar att fotografera med en dator ansluten till kameran. Du kan både se bilden innan den tas, men framför allt se den på datorns större skärm direkt efter tagning. Är något inte bra ser du det lättare och kan ta om bilden direkt, när du ända har belysning, stativ, bakgrunder och sånt fixat.

Autofocus i LW-läge

Har också införskaffat en 450D och undrar bara hur det är med Autofocus i LW-läget, är det endast manuell focus som gäller, eller är det något fel på min kamera???

Det finns två metoder, båda kräver extra knapptryck och tid - jämfört med en kompaktkamera. Läs manualen, LV på en systemkamera är helt enkelt annorlunda på en systemkamera med spegel.

Ska du använda den till produktfotografering skulle jag rekommendera att du testar att fotografera med en dator ansluten till kameran...

I så fall rekommenderar jag verkligen att du köper en IR- eller radiotrigger om du använder billiga studioblixtar! För det första kan blixtarna ha alldeles för hög spänning på synkkontakten. För de andra, det jag råkade utför, var att även om spänningen på synken var låg nog så hade blixtarna en hög läckström. Ström gick alltså från vägguttaget, genom blixten, ut i synksladen till kameran. När jag höll i kameran och tog i USB-sladden från datorn kittlade det ordentligt i fingrarna. Visserligen inte någon farlig ström men jag vill absolut inte ha det på det viset! Jag tror inte att det i längden är bra för kameran. Med en "kontaktlös" blixttrigger elimineras problemet. Utan jordanslutning via datorns USB hade det också varit ok.

Hoppas att denna röriga redogörelse är begriplig!

Per

Då var inte blixtarna jordade ordentligt.
Utrustning med höga läckströmmar MÅSTE anslutas med korrekt jordning till skyddsjordade uttag.

Har också införskaffat en 450D och undrar bara hur det är med Autofocus i LW-läget, är det endast manuell focus som gäller, eller är det något fel på min kamera???

Meny - Egen programmering (C.Fn) - 8"Autofokus/Matning"

tycker kameran känns mkt trögare när man fotar i LW

har märkt att när kameran går i viloläge så kan man inte använda IR-fjärren
lite "jobbigt" att gå fram o tillbaka för att väcka kameran igen
själklart kan man förlänga tiden för viloläget men tycker ändå inte att IR borde påverkas av viloläget
men med fjärrutlösaren är det inga problem

Senast ändrad:
Autofocus i Live läge

Meny - Egen programmering (C.Fn) - 8"Autofokus/Matning"

tycker kameran känns mkt trögare när man fotar i LW

har märkt att när kameran går i viloläge så kan man inte använda IR-fjärren
lite "jobbigt" att gå fram o tillbaka för att väcka kameran igen
själklart kan man förlänga tiden för viloläget men tycker ändå inte att IR borde påverkas av viloläget
men med fjärrutlösaren är det inga problem

Tyvärr verkar inte Autofocus vilja fungera i min kamera trots att jag testade olika inställningar i menyn "Egen programmering", någon som haft samma problem som jag!?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar