Annons

Diskutera resultatet årets sportbild 2008

Produkter
(logga in för att koppla)

AFJ

Aktiv medlem
För att inte "kladda" i själva omröstningstråden startar jag en ny.

Först och främst grattis Daniel till vinsten!

Jag har en liten reflektion över bidragen. Ibland säger man ju att en bild säger mer än tusen ord och att en bild talar för sig själv.

Det tycker jag stämmer bra in på t ex andra och tredje-pristagaren. Dessa bilder är helt enkelt bra bilder som står på helt egna ben utan något direkt sammanhang, utövarna och situationen är för mig okänd, ändå gillar jag bilderna.

Vad gäller vinnarbilden så är det dock lite annorlunda tycker jag. Den är främst en vinnarbild därför att den fångar ett historiskt ögonblick på ett mycket fint sätt. Alla vi vet att det är Sanna som faller och vilket ögonblick det var.

Om bilden varit tagen på junior DM i Västergötland där NN faller, ja då hade det inte alls varit samma fantastiska bild. Fortfarande en bra bild men kanske inte en vinnarbild?

Ingen kritik, ingen värdering, bara en reflektion som kanske visar lite vad sportfoto handlar om?

Vad tycker du?

Hoppsan, är röstningen avslutad? Jag trodde de var till sista januari, man lär sig något nytt varje dag ... :)

Men orsaken att jag tvekat att rösta är lite det du är inne på: jag kunde för min egen del inte bestämma mig om jag ville rösta på den bästa bilden (som fristående, berättande bild) eller på den bild som bäst sammanfattade hur jag kommer att minnas sportåret 2008.

I det sistnämnda fallet hade det blivit just Daniels bild eftersom den för mig fångar ett av de känslomässigt starkaste sportögonblicken under 2008.

I det förstnämnda fallet hade jag i så fall valt tvåan, mars-bilden på den jublande fäktaren. Den berättar så mycket om hur det känns att ha vunnit, och den kommer att berätta lika mycket om det också om tio år då vi i gengäld kanske i stort sett glömt bort sommar-OS 2008 (förträningsmekanismerna är redan i arbete :)

Sportbilder kan helt enkelt vara bra på ganska olika sätt.

Delar den uppfattningen och därför röstade jag på Mars. Det stod inget om att det skulle vara bästa sportnyhetsbilden... Bilden på Sanna är bra av en enda anledning och det är att det är Sanna som drar på öronen under OS.

Hade det varit NN från Avliden så hade inte bilden tagit sig nånstans. Det hade varit ett läktarfoto och inte en "annorlunda" vinkel.

Hur som haver så borde den har en rimlig chans att vinna i kategorin årets nyhetsbild i Årets Bild. Fast det finns andra bilder tagna på Sanna av svenska fotografer så frågan är väl vilka som skickat in. Dessutom ska det mycket till innan en sportbild vinner den klassen.

Mvh
Maverick

En annan grej som slår mig när jag ser de tre vinnarbilderna är att de har en gemensam nämnare som är ovanlig i sportsammanhang, nämligen den grafiska och nästan stiliserade renheten - ingenting kommer utifrån och "stör" bilden.

I sportbilder brukar det alltid finnas en massa störande detaljer som späder ut betraktarens koncentration från själva motivet. Det är reklamdekaler, publik, lagkamrater, andra fotografer, oroliga bakgrunder och allt möjligt annat som gör bilden till en soppa.

Det är kanske frånvaron av allt sådant som är grunden för en bra sportbild? Är den tillärckligt ren och stiliserad har den också ett estetiskt värde och kan fungera för andra än de rena sportfånarna.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar