Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Direktfångstproblem med 7dmkII

Produkter
(logga in för att koppla)

gamleJ

Aktiv medlem
Hej!

Har under flera år använt direktfångst med olika kameror och aldrig haft några problem. Med 7dmkii får jag det dock inte att fungera. Jag använder en ny kabel från Tethertools och det är senaste versionen Lightroom CC. Allt fungerar som vanligt fram till att själva bilden ska läsas in men då bara tuggar det på och Lightroom indikerar att en bild överförs men endast den gråa rutan syns. Har någon en idé så är jag tacksam för hjälp.

/Jonas

Har du provat med EOS Utility?
(som ett led i felsökningen)

Petter...

Hej och tack för svar. Jag tänkte inte på att jag hade eos utility på datorn. Det är från skivan som medföljde min 5dmkiii men det ska väl fixa även 7dmkii? Är det så ligger felet i själva överföringen. Programmet hittar inte kameran och bak på kameradisplayen kommer en bild på en laptop upp. LR hittar kameran men ingen bild läses in. Borde väl utesluta allt utom kameran?

Ja den ska funka.
Men har du senaste version?
EOS Utility 3.2.21 för Mac OS X
EOS Utility 3.3.0 för Windows

http://www.canon.se/support/consume..._slr/eos_7d_mark_ii.aspx?page=1&type=download

Petter...

Laddade hem 3.3.0 och det känner av kameran men så fort jag tar en bild försöker kameran registrera bilden men det går inte. Enda sättet är att dra ut kabeln annars kan varken LR eller eos utility stänga ner. Ska imorgon leta upp överförinskabeln som medföljde kameran och testa så det inte är fel på kabeln alternativt att Cyberfoto skickat fel.

Mvh
Jonas

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto