Annons

Direktbildsfilm

Produkter
(logga in för att koppla)

haffy

Aktiv medlem
Hur ser marknaden ut för direktbildsfilm (polaroid mfl), jag har sökt nu en hel del för att få en uppfattning men det är svårt. Såg ett projekt som heter "The Imposible Project" http://the-impossible-project.com som har börjat producera direktbildsfilm, med vad jag förstår helt ok ressultat. Sen kör Fuji på fortfarande, finns det några fler?

Finns det en sjukt stor risk att dessa skall försvinna helt från marknaden, eller kan man lugnt och tryggt köpa sig en mellanformats-polaroidkamera (6x7) nu och fota med den i iaf 5 år framöver?

Har också läst nåonstands att direktbildsfilm inte mår bra, eller inte kan förvaras så länge i frysen som vanlig film, stämmer det? Annars hade man ju kunnat bunkra upp för ett par år.. (Blir isf en till frys hemma i köket)

Polaroid har fått ett litet uppsving på senare år. Själv kör jag både med film från Polaroid och Fuji. Filmen från Impossible är inget att hurra för. Den är ojämn i kvalité, ofta mycket brister så som fläckar och ojämn exponering, de har inte rätt anpassning till vissa kameror vilket för att man måste felexponera filmen för att det skall bli rätt. Det tar ett tag att köra in sig på filmen och det kostar lite pengar. När man väl får rätt på det så blir det underbara resultat med oslagbar känsla. Instagram och annat kommer inte i närheten (även om det kan vara coolt också). Det beror alltså mycket på vad man är ute efter. En liten inkörningssträcka får man räkna med, men sen blir det bra.
Fujis film är jämn i kvalitén och ger bra resultat - man kan inte göra så stora förstoringar då uppbyggnaden av fotot begränsar upplösningen en del. Man får mycket bra färger med FP100C. Själv använder jag ett polaroidbakstycke på en Holga med gott resultat. Jag har varit litye sugen på en "riktig" mellanformatera också, men jagh ar inte så mycket tid för tillfället.

Jag har startat en Polaroidgrupp här på fotosidan - gå gärna med i den :) (det går lite trögt)
Jag håller på med en artikel baserat på mina erfarenheter och lite exempel på olika kameror och film, jag hoppas kunna bli klar med den snart.

Kika gärna här så länge, här ser du både Fujifilm och Polaroidfilm

http://www.fotosidan.se/groups/polaroids/index.htm

Hur det är med lagring vet jag inte, förr så hade polaroidfilm utgångdatum (hållbarhet på något år eller mer) men det håller betydligt längre i kyl. Frys vet jag inte... möjligt att det inte går rent av (kemin fixar inte det) men jag vet inte säkert.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto