Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Direkt #1 2005 (Läkare utan gränser)

Produkter
(logga in för att koppla)

cowboy

Aktiv medlem
Läkare utan gränsers tidning "Direkt" nummer 1 2005 (kom i posten häromdan) är ett fotonummer helt om flyktingars vardagsituation i världen, "En dag i världen", bilder av bildbyrån Moment.

Från presentationen:
"Bildbyrån Moment startades som ett komplement till nyhetsflödet och strävar efter att skildra världen på ett djupare sätt än vad syms i den dagliga rapporteringen. "En dag i världen" är den första fotojournalistiska projekt som man gör tillsammans. I det vill man berätta om flyktingars liv och fokusera på sammanhang som vanligen inte ryms i mediautbudet - vardagen.
Moment består av Maria Steen, Jörgen Hildebrandt, Joakim Roos, Chris Maluszynski, Roger Turesson, Pieter Ten Hoopen och Markus Marcetic, sju fotografer som tror på styrkan i den berättande bilden."

www.momentagency.com
www.lakareutangranser.se

Mer om bilderna i Direkts fotonummer (Marcus Marcetic):
"Inför ett jobb i ett fattigt land så kommer frågorna: Exploaterar jag människorna genom att fotografera dem? Det viktiga för mig är drivkraften att berätta. När någon uppmärksammar hur andra människor lever och inte det estetiska i bilderna så släpper den gnagande oron. Då vet jag att det har varit värt att göra."

Tänkvärt.

ANNONS