Annons

Dioptri-inställningen knas på 400D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mache

Ny medlem
Hej,

Köpte nyligen en 400D, och efter att ha ställt in allt som jag vill ha det så har jag börjat fundera. För att få viewfindern skarp så måste jag sätta dioptri-inställningen hela vägen till minus. Detta är väldigt underligt så jag har perfekt syn, och jag behöver inte göra denna inställning på en bekants 20D som jag brukar använda.

Är det 400D som har annorlunda värden som "standard" eller är just min kamera knasig?
Man blir ju lite orolig över att det är något knas, egentligen gör det ju inte så mycket att behöva ha dioptrin vriden till minus. Men eftersom den är så långt minus som det går så undrar jag ju ifall det skulle kunna bli ännu skarpare ifall den gick att ställa ännu längre minus.

Alltså, har dioptrin på min 400D fel omfång??


Förövrigt så har jag ett Canon EF50 1.8 objektiv till huset. Jag tycker att det är svårt att hitta fokus med det. Om jag tar två bilder med en sekunds pause mellan, och motiv samt alla inställningar är samma, så kan ibland fokuseringen på den ena bilden bli fel.
Tips?
 
Jag vet inte. Jag har glasögon själv, och har inga problem att hitta en inställning som fungerar, både på 400D och på 40D.
Tar jag av glasögonen måste jag dock ha en korrektionslins på kameran, för dioptriinställningen räcker inte riktigt fram för mig.

Vilken autofokuspunkt har du? Hur är ljuset? Vad finns det att fokusera på? Notera att på alla EOS-kameror före 40D blir även den centrala punkten ej korsformad, så fort man får på optik med ljusstyrka 2,8 eller bättre.
 
Jag använde mitten fokuspunkten. Provat i både statisk innebelysning samt utomhus.
Kan vara något så dumt som att lenshooden väger så mycket att när man vinklar kameran mot backen så "drar den ut" objektivet så fokus ändras.

EF50 är ju lite plastigt, hehe.

Kan du förklara det där med korsformad punkt lite mer?
 
En autofokuspunkt behöver något att ställa in på. En tydlig linje är bra. Tittar du på hur fokuspunkterna är ritade i sökaren på en 400D, ser du att den i mitten är kvadratisk, medan de andra är lite rektangulära. Med detta vill Canon visa att den i mitten är korsformig, dvs den kan ställa in både på horisontella och vertikala linjer. Men de andra punkterna är linjära, så de kan bara ställa in på linjer i den ena riktningen. Vilken riktning beror på vilken punkt. Som du ser är rektanglarna inte vridna på samma håll. Om rektangeln ligger ner kan den ställa in på vertikala linjer och tvärtom.

Du kan testa själv med någon tydlig linje, som ett kvastskaft mot himlen eller en svart streck på en vit vägg (rita inte på tapeten!). Du kommer att se att de perifera punkterna klarar en sån linje lätt, om den är på rätt håll, men inte alls, om den är på fel håll.
Mittpunkten klarar vilket håll som helst.

Men, om objektivet har ljusstyrka 2,8 eller bättre (som ditt 50 mm har), då går centrumpunkten över till att mäta med högre noggrannhet. Det gör man genom att använda en längre baslinje i mätsensorn. För att den ska fungera krävs mer ljus, vilket är anledningen till att detta bara fungerar med 2,8 eller bättre. På en 400D är denna mätpunkt med högre noggrannhet dock linjär, inte korsformad. En korsformad med högre precision fick inte plats. Alltså kan det vara så att en linje som är lätt att ställa in på med centrala fokuspunkten och ett EF 24-105 mm f/4L IS USM är omöjlig att fokusera på med EF 50 mm f/1,4 USM. Om du tippar kameran till höjdformat går det plötsligt med båda objektiven.

Canon 40D är den första kameran i EOS-serien där högprecisionspunkten i mitten är korsformad, den också. Något snille på Canon kom på ett sätt att klämma in en korsformad punkt med hög precision tillsammans med en vanlig korsformad i mitten. Där gäller inte den här invändningen, utan du har samtliga punkter korsformade även med 2,8 och bättre. Kameror som 400D och 450D (såvitt jag vet, men den senare är jag inte 100% säker på, då jag inte har en sån) har alla punkter linjära vid 2,8 och bättre, medan centrumpunkten är korsformad och övriga linjära vid lägre ljusstyrka än 2,8.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.