Annons

"Dimmigt" med polarisationsfilter

Produkter
(logga in för att koppla)

Nils Johansson

Ny medlem
Jag har införskaffat ett polarisationsfilter till mitt 18-105mm 3.5-5.6, och fotar med en Nikon d90. detta för att få mer kontrastfyllda bilder, men till min förvåning så varje gång jag tar i motljus så får jag en vit dimmighet i mitten av bilden, och färgerna blir inte mer mättade utan snarare motsatsen...

Med filter: (jag vet att jag överexponerade lite här men problemet dyker upp i vilket fall)
http://pici.se/600317/

Utan filter:
http://pici.se/600320/

Någon som har förslag på hur man rättar till detta? jag vill gärna inte ha lagt 995:- på något som försämrar kamerans prestanda....

Tack på förhand!

I bilden med filter på har det kommit in ljus.

Har motljusskyddet varit på eller av?
Polarisationsfilter ger bäst resultat när du har solen i sidan, d v s i 90% vinkel. Du måste också vrida filtret till det läge där den tar in minst med ljus eller så att effekten blir som du vill ha den.

Fotar du MOT solen är polfilter enbart bildkvalitetsförstörande. Enda gången jag kan tänka mig att köra polfilter riktade mot ljuskällan är om jag fotar ut över vatten och vill dämpa ytreflektionerna lite. Men då bör man använda ett så snävt och långt motljusskydd som möjligt.

Det du kan göra för att minimera problemet är att se till att polfiltret är så rent som möjligt - lite lätta drag med en mikrofiberduk räcker här inte långt. Ta ett par bomullspads och avfetta filterytorna med isopropanol eller sådant man rengör glasögon med. Damma sedan bort det lilla ludd som padsen lämnat efter sig med en mikrofibertrasa och prova igen.... Det är inte säkert det blir mycket bättre, men det är inte helt sällan det ligger en "skyddande" oljehinna på polfilter.

Kvaliteten på filtret spelar en viss roll också...om man köpt filtret nytt i butik för 300kr så kan man ju gissa att man får vad man betalar för. Ett bra pol-filter kostar inte sällan över tusenlappen om det är stort och även de minsta går lös på runt 600kr om jag inte missminner mig.

Sen kan det ha en viss betydelse om man kör med cirkulära eller linära...själv skulle jag aldrig välja ett cirkulärt pol-filter då de linjära är bättre i så gott som alla avseenden när det kommer till bildkvalitet.

Sen är det ju också en fråga om harmoni i utrustningen...vissa gluggar och vissa filter passar helt enkalt inte så bra ihop och vissa kombinationer passar bra ihop i vissa lägen men inte i andra. Att skjuta in i solen (eller nära nog) är en utmanande situation för alla gluggar även helt utan filter, hänger man sedan på ett 300kronors-filter som dessutom har ett par tumavtryck framför ett billigare UV/skylight-filter...tja, då kan man räkna med en del förluster.

Mycket handlar om att känna till begränsningarna för sin utrustning, någonting som endast erfarenhet och misstag kan ge kännedom om.

Å, Fabian!
Går det verkligen att få tag på linjära idag? Jag är också trött på de cirkulära...

//L

Sen kan det ha en viss betydelse om man kör med cirkulära eller linära...själv skulle jag aldrig välja ett cirkulärt pol-filter då de linjära är bättre i så gott som alla avseenden när det kommer till bildkvalitet.

Har väldigt svårt att förstå att nån skulle kunna se skillnad i bilden mellan ett vanligt och ett cirkulärt polfilter. Skillnaden är ju bara att ett cirkulärt polfilter har en filter yta till på baksidan av filtret som så att säga de polariseras ljuset igen så att filtret fungerar tillsammans med de halvgenomskinliga speglar som behövs för AF, ljusmätning etc i så gott som alla moderna kameror.

Vanliga polfilterpå kameran går ju bara att använda om man kör helt manuellt. De kan oxå vara bra om man vill kombinera två polfilter som ett variabelt gråfilter.

om nån nu går omkring och tror att cirkulärt polarisationsfilter betyder att det har cirkulära koncentriska spalter så är det en ren villfarelse. Båda har raka parallella spalter.

Å, Fabian!
Går det verkligen att få tag på linjära idag? Jag är också trött på de cirkulära...

//L

Verkar vara skralt på den svenska marknaden...

Jag skulle tippa på att detta är linjärt.
http://www.tradera.com/Cokinfilter-B-160-Pola-auktion_301985_113275968

Och detta ser ut som samma fast nytt.
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=1559684

Personligen tror jag att du har störst chans att hitta bra grejer på begatmarknaden. Jag köpte mitt cokin-filter för 67kr i nyskick (!)...men det är klart, är det ett gamalt linjärt filter så tror väl folk att de inte är värdjust nått.

Sen vet jag inte hur det ligger till det där med att de linjära skulle strula till af och ljusmätning, de få gånger jag använt linjära filter på min lilla d40 så har det funkat fint. skillanderna är nog försumbara i de flesta fall och framhävda för att filtertillverkarna ska få sälja dyrare filter...och lyckades gjorde de ju. själv har jag inte sett ett seriöst test av af och mätprestande med olika filtertyper och likväl ser marknaden ut som den gör idag.

Varför jag skrev att jag var trött på cirkulära, är för att jag upplever inte samma tryck i mina cirkulära som i det jag köpte på sjuttiotalet.

Jag har - precis som Fabian säger - inte heller upplevt problem med autofokusen när jag testat, så jag börjar också misstänka något lurt här...

//L

Det är egentligen inget "lurt" med det - i vissa vinklar så kan ett linjärt polfilter dämpa ner ljuset till AF-modulen med upp till 3Ev, vilket naturligtvis påverkar snabbhet/exakthet. AE-mätningen är det samma sak med, i precis vissa vinklar kan man få överexponering med upp till en full Ev.

Exponeringsmätningen är väl egentligen det som gör skillnad, oftast har man ju inte polfilter monterat i dunkelt ljus där AF kunde fått problem.

Naturligtvis vill tillverkarna gärna att du köper så många filter som möjligt - dom håller enorma vinstmarginaler på alla filtertyper. Men angående polfilter cirkulärt/linjärt finns det faktiskt en rent praktisk anledning bakom...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar