Annons

Dimmiga dior efter 25 års förvaring

Produkter
(logga in för att koppla)

Vincent

Aktiv medlem
Jag tog fram mina föräldrars gamla diabilder häromdagen. De är mellan 20 och 30 år gamla och är monterade i glasade GePe-ramar.

Det underliga är att glasen har blivit alldeles "dimmiga"! Filmen är ren och fin, men glasen (eller om det är plast?) har blivit belagda med en vit hinna som går att tvätta bort, men det är svårt att få dem rena ut i hörnen. Dessutom är bägge sidorna av de två glasen dimmiga, inte bara utsidan.

Är det någon annan som har råkat ut för något liknande? Hur undviker man att det händer? Kan man förvänta sig samma problem med dagens diaramar, eller håller de bättre kvalitet i någon mening?

Jag har funderat på att byta ramar på allihop, så att de går att titta på ordentligt (tvätta är väldigt tidskrävande), men då vill jag vara säker på att det inte händer igen om några år.

Tacksam för alla tips!

mvh Thomas
 
Kan inte svara för kvaliteten på nya diaramar bara meddela att det är tydligen inte ovanligt att gamla glasade diaramar får en nästan mjölkvit beläggning.. Alla mina gamla glasade ramar har fått denna typ av beläggning.. Ganska lätt att göra rent, men bökigt om det är många dia..

/Peter
 
Bästa förvaringen?

Tackar för tipsen!

Då är ju frågan hur man egentligen bör förvara diabilderna. Det kanske är bättre att köra utan glas då? Det är ju lagom kul att byta/tvätta 1000 ramar...

Jag får ta mig en funderare!

mvh Thomas
 
Skatta dig lycklig! Har du bara angrepp på ramar och glas är det ju lätt fixat! (Rama om alla 5.000 bilder! ;)
Värre är ifall du får svampangrepp på gelatinskiktet på bilderna. Då går det inte att göra något - vad jag vet - annat än att scanna och fösöka manipulera bort skadorna i PS. Kanske någon annan vet mer om det?
/Gitte
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.