För den "dimmiga" bilden så behöver man en stor bländare, desto större desto suddigare blir sakerna bakom fokus. Det blir även större effekt desto större brännvidd det är inställt.
200mm f2.8 skulle t.ex. kunna göra bakgrunden helt platt som i första bilden, medans en bild på 35mm f1.8 fortfarande skulle ha lite kvar av bakgrunden. Sen blir effekten större desto närmre man kommer, som vid macro- eller fågelfotografering.
För en klar och tydlig bakgrund gör man motsatsen. En liten bländare på kanske f11 t.ex. skulle visa en större del av bakgrunden i fokus. Också om man tar kort med kort brännvidd, låt säga 18mm och så tar man kort ut över ett landskap. Då kommer större delen av bilden vara skarp även om man skulle ha en större bländare.
På så sätt kan man experimentera hur man vill och kanske lägga någonting nära i förgrunden och fokusera på det, så brukar bakgrunden suddas ut ju längre bort det kommer.
Fast nu styr ju inte brännvidden skärpedjupet, det är bländare och avbildningsskala som gör. Att säga att ett 200mm ger kortare skärpedjup än t.ex. ett 35mm är, om man förutsätter att man fotograferar så man får samma avbildningsskala, direkt felaktigt. Däremot ger kortare brännvidd ett betydligt vidare utsnitt, man får med mer av bakgrunden, perspektivet komprimeras inte, vilket kan ge sken av att skärpedjupet ökar.
Tar man t.ex. ett porträtt så spelar det ingen roll för skärpedjupet om man plåtar med 50mm eller 400mm, vid samma bländare och avbildningsskala (personen är lika stor i bild) så blir skärpedjupet detsamma. Bilden tagen med 400mm kommer dock ha ett väldigt komprimerat perspektiv tack vare den långa brännvidden, så det kommer komma med betydligt mindre bakgrund.
Jag tycker det är dags att sluta lära ut felaktigheter, och myten om att brännvidden styr skärpedjupet är gammal och svårutrotad.
Och så säger någon: Men brännvidden styr ju visst skärpedjupet! Ja, på det sätt att brännvidd och avstånd
tillsammans bildar en viss avbildningsskala. Dubblerar man brännvidden måste man även dubblera avståndet för att få samma avbildningsskala. Visst, ställer du två kameror bredvid varandra, den ena med 35mm och den andra med 200mm, riktar dom åt samma håll och fokuserar på samma avstånd så får man naturligtvis kortare skärpedjup med 200'an. Då är dock avbilningsskalorna fullkomligt olika, utsnitten givetvis också helt olika. Helt andra bilder, med andra ord. D.v.s. en ganska så värdelös jämförelse.