ANNONS
Annons

Dimage scan elite 5400

Produkter
(logga in för att koppla)

manele

Medlem
hej !

Nu har jag äntligen fått min fin scanner....johaaa 5400 dpi--40mpix i´ll beat all the digital boys...ja så tänkte jag mig....

fantastiska mjukvara everything is great...men den jäkla prylen gör ju helt oskarpa bilder...jesus i cant´recognize my gilfriend anymore..

Någon av er nån aning vad det kan vara ?? Transportskada kanske ..jag låt den skicka från Tyskland...eller är jag för dumt för mjukvaran ??
Manuell och automatisk fokus har jag redan provat till max......
kan det vara icc inställningen av monitorn ???

PLEASE I need help....

ele

Hej Manuel!

En anledning till dina bekymmer kan vara detta:
Det sitter två flikar på negativhållaren där filmen ska skjutas under. Ligger filmen ovanpå dessa, blir bilden oskarpt skannad.

Mvh Janne

Vi har en sån scanner på vår fotoklubb. Någon mystisk inställning har gjort att man ibland måste gå in under nån av "flikarna" i programvaran för att ange exakt i vilken punkt man vill ha skärpan. Vilket man alltså anger i prescan-läget.

Jag kommer just nu inte på var i programvaran du kan hitta det där och har inte scannern framför mig nu. Men det kan vara lösningen på problemet.

Kom också ihåg att ange autofokus och inte manuell fokus i programmet.

Kan kolla upp bättre om nån dag...

Lycka till!

dimage scan elite 5400

tack för svaret..

nu har jag kommit lite längre fram och upptäckte att den gör helt skarpa bilder från negativ, men om jag stoppar sen mina diapositiv i blir det en katastrof....

jag provade med tre olika sorts diaramar...1,2.3mm tjocka och den bästa resultaten fick jag med 1mm...men i manualen skrev de att man kan använda upp till 3.2mmm

till slut har jag dian tagit ur ramen och scannrat(?!) den som vanlig negativ och där var den ännu bättre...
Men ..den når fortfarande inte alls upp den kvaliteten den jag får med mina negativ.....

alltså inställningar verkar vara rätt (negativ) ...but maybe he does´nt like the diafood.....????!!!

Bry dig inte om autofokusen. Ställ in skärpan manuellt i stället. Blir betydligt bättre!
/Janne

hej janne..

använder du ratten eller denna konstige "skjutmått"...

förändras skärpan aktiv ß alltså när jag har fokuserat syns det då på prescan ??

eftersom jag försökte redan innan att fokusera manuellt, men det blev inget bätte...

plus att den konstiga svart vita grejen stannar ju aldrig stilla..jag undrar lite hur man då ska jobbar noggrannt....

När du använder ratten ändras skärpeskalan. Ställ skalan så långt åt höger som möjligt för bästa skärpa. Klicka OK och en ny prescan sker då. När du är nöjd, skanna filmen med den upplösning som du vill ha. Hoppas att du får ordning på processen. Maskinen är verkligen helt otroligt bra.

/Janne

Glömde säga att man ska ställa skärpeinställningspunkten där kontrasten är stor. I kanten av en kontur eller liknande. Helst i mitten av bilden. Allt finns att läsa om i manualen, som finns på den medföljande cd'n.

Mvh Janne

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar