Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dimage Scan Dual 3

Produkter
(logga in för att koppla)

Oscar

Aktiv medlem
Jag har precis köpt en DS Dual 3 och har börjat skanna in lite foton. Ett problem jag har handlar om filnamn.. Om jag skannar med Wizard kan jag få bilderna numrerade .. men om jag stänger skanner programmet och senare vill fortsätta.. hur kan jag då få kommande skanningar och fortsätta på den numrering jag hade tidigare?

första skanning
image01.tif ... image09.tif

nästa dags skanning
image10.tif ... image15.tif

osv..

Jag hade lite problem med detta inledningsvis, men har nu hittat en metod som funkar bra för mig.

I programmet kan man ange ett filnamn och sedan lägger det själv till ett sufix som motsvarar bildens plats i hållaren. Varje film ger jag ett nummer och varje strip får också ett eget nummer. När jag skannar första strippen i filmen så skriver jag namnet "filmnummer-strippnummer" t.ex. 2048-1. Nästa trip heter då 2048-2. Med detta metod så får varje fil ett unikt namn som t.ex. 2048-103. Detta namn är alltså den tredje bilden i den första strippen i film 2048.

Någon funktion för att komma ihåg tidigare numrering tror jag inte finns, men genom att ge varje bild ett unikt namn så tycker jag inte att detta behövs.

Lite förvirrad beskrivning kanske, men jag hoppas det var till någon hjälp!

/Mats

Smart.. även om det var vad jag hade velat haft. men men konstigt att man inte lagt en sådan funktion i programmet..

Tack i alla fall.

Är det något annat man bör veta innan man börjar skanna samlingarna dia?

Vore trist att upptäcka något uppenbart när man gjort allt arbetet med att skanna?

Var noga med damm.... och scanna i 16 bit om du har tid och plats.

Vet inte vad som är bäst, jag tog första velvian här i går med min scan dual 3, men då satt jag och handplockade exponering i scannern... annars tyckte jag velvian var klart enkel att scanna jämfört med mina superia och supra jag prövat på tidigare.

Räkna med dubbelt så mycket tid som du tänkte från början... man fastnar alltid på nåt... ;)

Damocles skrev:
scanna i 16 bit om du har tid och plats.
Fast skillnaden är minimal om man inte sparar 16 bitar linjärt. Eftersom histogrammet blir så fult efter lite lågdagerlyftning i åttabitarsläget känns det dock bättre med 16, fast som sagt - jag ser i varje fall inte mycket skillnad.

annars tyckte jag velvian var klart enkel att scanna jämfört med mina superia och supra jag prövat på tidigare.
Fast tycker du inte det är knepigt med blåsticket (magenta heter det visst, jag är inte så bra på färg...) som alla Minoltaskannrar verkar ge?

Nu har jag bara testat en liten negfilmsskanning, men då var jag tvungen ställa in färgbalansen vid exponeringen (matchade histogrammen mot varandra) och det blev ok. Diafilm vid "noll-exponering" (som inte ger överexponerad filmbas) ger väl histogram som ser bra ut utan justering.

Mest gissningar från min sida - synpunkter tacksamma.

Jag "batch-scannar" allt för att ha nån slags säkerhetskopia, och för att göra bilder att snabbt kunna leta bland. Har försökt hitta nån slags "allmän" inställning för att slippa trixa med varenda bild.
Kör konstant med ungefär -0.2 exponeringsjustering på blått (dia blir blått och färgneg blir rosa annars). 16-bit färgdjup (sRGB, bara för att slippa bråka med det sen), 2x multisampling, autofokus, "dammreducering" på låg nivå.

När man sen ska göra en mer noggrann inscanning av enstaka bilder är exponeringskontrollen det enda jag justerar manuellt, sen scannar jag 16-bit linjär och 2 eller 4x multisampling, och autofokus (allt annat avstängt eller i 0-läge). Resten gör jag i Photoshop (alla andra inställningar i scannerprogrammet är ändå sånt som sker i mjukvara, och det är i allmänhet Photoshop skickligare på).

fixat numreringsproblemet.

Om ni har problem med numreringen har jag slängt ihop ett perlscript som kollar bild med högsta numrering och sedan döper om dom nyligen skannade diorna till efterföljande nummer.

Dvs jag skannar med wizarden och skriver I som filnamn.. filerna får då namnet I01.TIF .. I04.TIF

kör mitt script och filerna döps om till

Image63.TIF .. Image66.TIF

om senaste bilden annars var Image62.TIF

för andra filnamn etc ändra bara katalog och filnamn direkt i scriptet.

maila mig om någon är intresserad.

Fast tycker du inte det är knepigt med blåsticket (magenta heter det visst, jag är inte så bra på färg...) som alla Minoltaskannrar verkar ge?
Jag fick lite blåstick på bilderna från kodak Supra'n jag scannade, superian klarade sig bra. Utom några enstaka där det var enormt taskigt exponerat.

Annars tyckte jag scannern skötte sig fint. Och dia var inga problem, iaf in velvia 50... fick typ inga stick, behövde knapp korrigera annat än att höja och minska ljusstyrkan lite för att det skulle se bra ut på skärmen.

I några fall ökade jag kontrasten litegranna, men flertalet gånger fick jag gå tillbaka för att det blev för hårt.

Men färgerna på Velvia såg jag inga problem med. Det mesta var iofs starka röda/gula/gröna/blåa färger och övergångar som solnedgångar och blommor, höstlöv etc.

Linear prövade jag, men mecket efteråt var inte så mycket värt det tyckte jag, gick att få samma resultat utan problem med vanlig 16bit. Men det var då dia. Har inte prövat speciellt mycket med linjärt på negativfilm.

Det jag läst om linjärt är att det inte är jättenödvändigt utom i vissa fall. Men har ni några länkar som klart visar på några fördelar så posta gärna, vill gärna veta mer.

Det som dock kan vara något är att man väljer att blanda färger i photoshop under gamma 1.0(vilket används i linjärt arbetsflöde) då färgblandningar i RGB och kantutjämningar blir så mycket bättre.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar