Fast tycker du inte det är knepigt med blåsticket (magenta heter det visst, jag är inte så bra på färg...) som alla Minoltaskannrar verkar ge?
Jag fick lite blåstick på bilderna från kodak Supra'n jag scannade, superian klarade sig bra. Utom några enstaka där det var enormt taskigt exponerat.
Annars tyckte jag scannern skötte sig fint. Och dia var inga problem, iaf in velvia 50... fick typ inga stick, behövde knapp korrigera annat än att höja och minska ljusstyrkan lite för att det skulle se bra ut på skärmen.
I några fall ökade jag kontrasten litegranna, men flertalet gånger fick jag gå tillbaka för att det blev för hårt.
Men färgerna på Velvia såg jag inga problem med. Det mesta var iofs starka röda/gula/gröna/blåa färger och övergångar som solnedgångar och blommor, höstlöv etc.
Linear prövade jag, men mecket efteråt var inte så mycket värt det tyckte jag, gick att få samma resultat utan problem med vanlig 16bit. Men det var då dia. Har inte prövat speciellt mycket med linjärt på negativfilm.
Det jag läst om linjärt är att det inte är jättenödvändigt utom i vissa fall. Men har ni några länkar som klart visar på några fördelar så posta gärna, vill gärna veta mer.
Det som dock kan vara något är att man väljer att blanda färger i photoshop under gamma 1.0(vilket används i linjärt arbetsflöde) då färgblandningar i RGB och kantutjämningar blir så mycket bättre.